Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)

Reactie

Naam BREYTNER B.V. Zero Emission Transport (Dhr. J.F. Baartmans)
Plaats Rotterdam
Datum 8 september 2023

Vraag1

Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?

In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.

1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
1 : Neen, aangezien meerkosten niet volledig worden ondervangen en er naast aanschaf nog extra kosten voor laadinfra gemaakt moeten worden, regeling lijkt zo alleen interessant voor grote ondernemingen of die met grote opdrachtgever. Met name voor kleinere bedrijven nadelig omdat tevens Mia/Vamil voordeel er vaak niet is of zeer beperkt. Nieuwe maximale bedragen maken dat er een groter deel van de kosten niet gedekt is terwijl aanschaf bedragen bij OEM's gestegen zijn t.o.v. Aanzet 1&2 regeling.
2. Neen, lotingsprincipe is grootste nadeel van de regeling. Er gaat veel voorbereiding in het uitwerken van inzet case zero-emissie trucks met leverancier en opdrachtgever. Is dan zeer ontmoedigend als er geen zekerheid is op subsidie. Daarnaast hebben partijen meerdere aanvragen ingediend van een enkel voertuig om kans te vergroten, het is aannemelijk dat er partijen zijn die wel toegekend hebben gekregen maar uiteindelijk niet tot aanschaf over gaan.

Op basis van de 2 eerste regelingen kan worden ingeschat wat benodigd budget is, daar tegenover staat beleidsdoel van aantal voertuigen . Regeling vergelijkbaar met privé personenauto's zou wenselijker zijn (mits voldoende budget). In het algemeen zijn er nu inmiddels bedrijven welke de eerste ze trucks in gebruik hebben en toe zijn aan de volgende grotere stap (grotere aantallen trucks), deze worden in voorstel uitgesloten. Dit laatste is geeft weer minder voorbeelden waarbij ook oplossingen voor oplaadinfra voor grotere vloten ontwikkeld moeten worden.