Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Gilze
Datum 1 september 2023

Vraag1

Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?

In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.

1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
1. Nee. In 2023 is het budget 4x overtekend, er werd voor 120 miljoen aangevraagd terwijl er 30 miljoen beschikbaar was. De ontwikkeling en trend voor elektrische voertuigen zet zich door, zo ook voor elektrische vrachtwagens. Het is daarom noodzakelijk om voldoende budget beschikbaar te stellen, zodat loting of andere maatregelen niet nodig zijn. Vergelijk het met de SEBA-subsidie, waarbij voldoende budget beschikbaar was, zodat ondernemers ruim voldoende de tijd hadden om subsidie aan te vragen (zonder loting).
2. Nee. Geen loting procedure en ook geen maximum van 1 vrachtwagen per dag. Zie ook punt 1.

Algemeen:
Om de ingroei van e-trucks op een goede manier te stimuleren moet er voldoende budget beschikbaar komen, zodat er ook voldoende tijd is om subsidie aan te vragen. Ten aanzien van de zero-emissiezones zullen vooral veel elektrische bakwagens ingezet gaan worden en deze bakwagens zijn flink duurder in aanschaf dan trekkers vanwege de opbouw. Advies is daarom ook om de verdeling in subsidiebedragen meer toe te spitsen op bakwagens en minder op trekkers. In het algemeen mogen de (hogere) subsidiebedragen naar beneden bijgesteld worden, zodat ook de onderlinge bedragen en percentages dichter bij elkaar komen te liggen. Op die manier komt er ook voor meer e-trucks subsidie beschikbaar met hetzelfde totale budget.