Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amerongen
Datum 29 augustus 2023

Vraag1

Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?

In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.

1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
Het budget van 30 mln was fractioneel om transporteurs te stimuleren om over te gaan op versnelde aanschaf van Zero-emission Trucks. Omgerekend zijn er voor 2023 slechts 344 aanvragen ingeloot hetgeen een druppel op een gloeiende plaat is gezien het feit dat er 146 duizend geregistreerde diesel-vrachtwagens nog in Nederland rondrijden. Er is een Energieakkoord door het kabinet om versneld CO2 uitstoot terug te dringen. Onbegrijpelijk, dat dan slechts zo'n beperkt budget van 30 mln beschikbaar is gesteld voor omgerekend 344 vrachtwagens die dienen ter vervanging van de dieseltrucks. Zonder subsidie is de prijs van een zero-emission te hoog tov een traditionele brandstof-truck. Er zal dan ook versneld een verhoging voor subsidies beschikbaar gesteld moet worden om in 2030 nog de doelen te halen voor terugdringing van CO2 volgens het Akkoord van Parijs.