Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Reactie
Naam | Hytruck Consult & Partners (Ir J.G.F.M. Williams) |
---|---|
Plaats | Reeuwijk |
Datum | 25 september 2023 |
Vraag1
Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.
1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
Als specialist in de transitie naar zero-emissie zwaar vervoer maakt ondernemerscoöperatie Hytruck Consult & Partners (HCNP) graag gebruik van de gelegenheid om te reageren op de consultatie Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET).
HCNP schaart zich achter de reactie die door Rob Aarse van TLN is ingediend.
Op één punt willen we nog een stap verder gaan: voor het op gang brengen en houden van de transitie naar zero-emissie transport is het van groot belang dat iedere ondernemer die voornemens is om één of meerdere zero-emissie wagens in bedrijf te nemen, kan rekenen op de subsidie. Dit impliceert dat de AanZET een openeinderegeling wordt. Dit effent het speelveld en vermijdt veel frustratie bij transportondernemers die onder de voorgestelde aanpak nog steeds achter het net zullen vissen. De subsidie zou wel kunnen mee-ademen met een een goede inschatting van het tekort op de TCO. In de loop van de tijd zal het tekort op de TCO afnemen, en dus ook de behoefte aan subsidie.
De komende jaren betekent dit een fors hoger beslag op budget. Daar staat tegenover dat besparing van energie en CO2 onmiddellijk sterk zullen toenemen, en de uitstoot van NOx zal afnemen. Beide zijn maatschappelijk zeer gewenst. Als dekking zou meer geleend kunnen worden uit de opbrengst van de Vrachtwagenheffing in latere jaren, evt. aangevuld met middelen die wegens de stikstofcrisis momenteel niet kunnen worden aangewend voor de aanleg van wegen en spoorwegen.