Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 5 september 2023 |
Vraag1
Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.
1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
De interesse voor de twee specifieke vragen geeft aan dat het ministerie kennelijk van mening is dat er gesubsidieerd moet worden. Dat is niet terecht. Nederland barst onderhand uit zijn voegen van de subsidies. Dat moet en dat kan anders. Immers alle subsidies zijn in de basis niets anders dan geld afpakken van de een en het - na aftrek van uitvoeringskosten - weer doorgeven aan een ander of zelfs dezelfde persoon/organisatie. En dat in de illusie dat hiermee "flankerend beleid" vormgegeven kan worden of dat men aan "nudging" doet.
Vele malen beter is het om het aantal subsidies sterk te verminderen. STOP HET RONDPOMPCIRCUS en verlaag de belastingen. Daarmee komen ook ambtenaren vrij die op nuttige plekken ingezet kunnen worden - bij overheid maar ook in het bedrijfsleven. Daarmee zal de productiviteit stijgen wat ook weer tot beschikbaarheid van middelen (geld) leidt; geld dat BIJ EEN GOEDE BUSINESSCASE geinvesteerd kan worden in de bedrijfsvoering, bijvoorbeeld de aanschaf van elektrisch transport. Maar OOK kan het geinvesteerd worden in allerlei zaken die evenveel of wellicht zelfs meer goed doen voor ons milieu (dus niet het klimaat, dat is heel iets anders!). JUIST het overmatig subsidieren van zaken waarvan de overheid vindt dat die goed voor het milieu zijn kan to EXTRA milieuschade leiden omdat het geld onttrokken wordt aan projecten/investeringen die zinvoller zijn.