Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET)
Reactie
Naam | A Lam |
---|---|
Plaats | Alkmaar |
Datum | 8 september 2023 |
Vraag1
Heef u opmerkingen of suggesties voor de regeling en/of de toelichting?In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de onderstaande vragen.
1. Verwacht u dat de gewijzigde subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen voldoende zijn om een emissieloze vrachtwagen aan te schaffen?
2. Kunt u zich vinden in de voorgestelde aanvraag- en lotingprocedure, waarmee meer duidelijkheid voor de aanvrager wordt verschaft?
1. Daar heb ik geen zicht op. Maar zolang de regeling wordt overtekend is blijkbaar ook een lagere subsidie per vrachtwagen geschikt, wat ofwel bij hetzelfde budget meer emissieloze vrachtwagens op de weg zou brengen ofwel een aanwijzing vormt dat de subsidie niet van invloed is op de keuze om wel of niet op emissieloos over te stappen. Verder valt mij op dat er veel verschillende subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen genoemd worden. Misschien valt de regeling te vereenvoudigen (minder onderhoudsgevoelig te maken) door de manier van berekenen vast te leggen waarmee deze percentages en bedragen zijn vastgesteld, in plaats van de percentages en bedragen zelf.
2. Zolang het totale aantal emissieloze vrachtwagens achterblijft bij de doelstelling zou ik alle subsidie-aanvragen honoreren, dus geen loting toepassen maar een creatieve oplossing verzinnen voor de onzekerheid hoeveel geld er in totaal mee gemoeid zal zijn, bijvoorbeeld door eigenaren van niet-emissieloze vrachtwagens aan de subsidies te laten meebetalen. Ik begrijp uit het IAK-document dat dat laatste al in voorbereiding is. Misschien valt er een deel te "lenen" van de toekomstig te verwachten inkomsten. Verduurzaming nu is immers beter dan verduurzaming over een paar jaar.