Wijziging Drinkwaterwet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Drinkwaterwet (Dww). Het wetsvoorstel verlengt de looptijd van de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet. Dit zal leiden tot stabielere drinkwaterprijzen en stabielere financiële gezondheid van drinkwaterbedrijven. Ook wordt verduidelijkt wat er moet gebeuren als signaleringsparameters worden overschreden. Hierdoor zal het aantal ontheffingsaanvragen en productiestops dalen.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 16-07-2020 |
---|---|
Einddatum consultatie | 10-09-2020 |
Status | Regeling in werking getreden |
Type consultatie | Wet |
Organisatie | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Keten-ID | 10344 |
Onderwerpen | Organisatie en beleid Stoffen |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
• Drinkwaterbedrijven (vertegenwoordigd in VEWIN);
• Afnemers (vertegenwoordigd in Consumentenbond en VEMW);
• Gemeenten en provincies als aandeelhouders van drinkwaterbedrijven (vertegenwoordigd in VNG en IPO);
• De ILT, als toezichthouder op de Drinkwaterwet;
• RIVM.
Doel van de wetswijziging:
In de Drinkwaterwet is nu een looptijd van twee jaar van de vermogenskostenvoet vastgelegd. Deze looptijd is te kort. Dit wijzigingsvoorstel verlengt de looptijd naar drie jaar. Dat gebeurt eveneens voor de looptijd van het maximale toegestane aandeel eigen vermogen in het totale vermogen. Dit moet leiden tot stabielere drinkwatertarieven en financiële posities van de drinkwaterbedrijven. Ook wordt verduidelijkt dat eventueel te hoge tarieven al direct in het jaar daarna kunnen worden gecompenseerd in het tarief voor dat jaar.
De wijziging van de regels over signaleringsparameters voor drinkwater en voor oppervlaktewater, waarmee drinkwater wordt gemaakt, heeft als doel een verbeterde uitvoering en handhaving en betere basis in de wet voor de uitwerking van deze regels in de lagere regelgeving. Als een signaleringswaarde wordt overschreden, dan moet een drinkwaterbedrijf onderzoeken om welke stof het gaat en wat de gezondheidsrisico’s zijn. Een ontheffing of productiestop is niet direct nodig.
Tot slot bevat de wijziging enkele technische reparaties.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
Door het verlengen van de looptijd van de vermogenskostenvoet worden stabielere drinkwatertarieven en stabielere financiële gezondheid van drinkwaterbedrijven verwacht.
Door het verduidelijken van de rol van signaleringsparameter worden minder complicaties in de uitvoering en handhaving van de lagere regelgeving verwacht. Dit moet leiden tot minder onnodige ontheffingsaanvragen en ook minder productiestops bij drinkwaterbedrijven.
Waarop kunt u reageren
U kunt tot en met 10 september 2020 via deze website reageren op de voorgestelde wijziging en bijbehorende toelichting.
Downloads
- Concept regeling
Wetsvoorstel drinkwaterwet IC def
- Ontwerp toelichting
MvT wijziging drinkwaterwet algemeen deel en artikelsgewijs
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten- IAK
Beantwoording IAK vragen Wijziging Drinkwaterwet
Externe bronnen
Te wijzigen regeling Drinkwaterwet
Bron: wetten.overheid.nlAdvies Raad van State in Staatscourant
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nlpublicatie in het Staatsblad
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nlpublicatie in het Staatsblad
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nlKamerstuk publicatie in het Staatsblad
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nl