Wijziging Regeling Spoorverkeer
Reactie
Naam
|
A Lam
|
Plaats
|
Alkmaar
|
Datum
|
30 maart 2019
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Het verband tussen maximale treinsnelheid en maximale remweg (tabel Artikel 8) komt op mij nogal willekeurig over. Ik vermoed dat het onderliggende criterium niet de afstand maar de tijd is waarbinnen een trein tot stilstand moet kunnen komen. Als dat zo is, dan lijkt het mij logisch om dit in Artikel 8 expliciet te maken.
Uitgaand van lineaire vertraging kom ik tot de volgende omgerekende tabel:
Vmax = 40 km/u: 72 seconden
40 < Vmax = 60 km/u: 60 seconden
60 < Vmax = 80 km/u: 72 seconden
80 < Vmax = 130 km/u: 55,38 seconden
130 < Vmax = 160 km/u: 51,75 seconden
Kennelijk geldt in de praktijk een vuistregel dat een trein binnen ongeveer een minuut tot stilstand moet kunnen komen. Als toch de veiligheidsstandaarden tegen het licht worden gehouden, bekijk dan ook of er internationaal consensus valt te bereiken hoelang "ongeveer een minuut" precies mag duren.