Wijziging Regeling verkeersregelaars 2009 (transportbegeleiders en beroepsverkeersregelaars)

Reactie

Naam Domstad Transport Begeleiding (dhr M.H.J van den Bogaard)
Plaats De Meern
Datum 1 juni 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kan worden gereageerd.
Het lijkt mij een zeer slechte zaak om het ce rijbewijs te laten vervallen.
Als transportbegeleider ben je er voor om het overige verkeer te waarschuwen tegen het exceptionele transport en zorgen voor een goede doorstroming.
Dit gaat niet lukken als je geen verstand hebt hoe een vrachtwagen werkt laat staan hoe het met een exceptionele laden gaat.
De transport begeleiders nu hebben allemaal vrachtwagen gereden en de meeste zelfs exceptioneel.
Hoe wil je Zo meteen een transport begeleiden als je niet eens weet hoe dat rijd of hoe ze de bocht om gaan.
Gaat het transport de bocht om op de normale manier of gaan we binnendoor tegen het verkeer in omdat het anders niet past met 30 meter .
Hoe gaan we de rotonde nemen? op de normale manier of links om omdat het dan wel past.
Hoe vaak komt het niet voor dat de voorste begeleider vast vooruit rijd om te kijken of het allemaal wel past voordat we een straat of dorp inrijden.(Ook al geeft de rdw aan dat dit de route is die je moet volgen)
Als er foute beslissingen worden genomen word het er niet veiliger op voor het overige verkeer en zeker niet voor de doorstroming.

Wil je deze beslissingen laten nemen door de bakker van de hoek die het leuk vind om ook met zo'n geel busje te rijden?
Die totaal geen kennis heeft van de Nederlandse wegen.
Lijkt me geen goed plan.
We worden nu een beetje weggezet als begeleiders die er geen verstand van hebben.
Ben ik het niet mee eens.
En natuurlijk moet de opleiding veel beter als dat het nu gaat Ik denk dat je met een goede opleiding goede begeleiders krijgt.
Ik denk ook dat de spitstijden wel wat soepeler kunnen. Nu is het zo dat je vaak niet voor 07.00 op een bouw mag komen en voor 06.00 van de weg af moet zijn.
Daarbij komt nog dat tegenwoordig de vrachtwagens meer dan 700 pk hebben en makkelijk met het verkeer mee komen.
Een mobiele kraan doet er langer over om de brienenoordbrug op te komen.
Misschien is het handiger als er wat meer overlegt word met de begeleiders die er nu rijden en nodig ze eens allemaal uit voor een overleg zodat iedereen zijn zegje kan doen.
Dit moet denk ik niet gebeuren via de vtb. Maar iedere begeleider persoonlijk uitnodigen.
Misschien kan hieraan vooraf een aantal mensen een paar dagen meerijden met transporten om te kijken hoe het gaat in de praktijk.
In de praktijk kan je zien waar we mee te maken als transportbegeleider.