Wijziging Wet milieubeheer i.v.m. implementatie richtlijn RED2

Reactie

Naam Nationaal LNG platform (Drs RJ Goevaers)
Plaats Rotterdam
Datum 4 februari 2020

Vraag1

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op het voorliggende wijzigingsvoorstel?
U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het ontwerp-besluit en de toelichting.
• Het Nationaal LNG Platform is voorstander van het voorgestelde HBE en BKE mechanisme. Specifiek de broeikasgasreductie eenheid (BKE) draagt bij aan vermindering van CO2-uitstoot over de gehele keten en helpt zodoende de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te behalen.
• Daarnaast geven het HBE en BKE mechanisme een gezonde prikkel aan de markt om versneld te verduurzamen. Het is daarbij van belang schokeffecten in de HBE-waarde bij de introductie van de BKE te voorkomen. Daarom stelt het Nationaal LNG Platform voor de volgende formule te hanteren:
Huidige HBE-waarde = Nieuwe HBE-waarde + BKE-waarde
• Voor de BKE stelt het Nationaal LNG Platform voor een ingroeipad te hanteren op basis van de CO2-reductie afgeleid uit de Fuel Quality Directive. Vervolgens zou de BKE verder kunnen ingroeien op basis van de CO2-reductie die in 2030 wordt nagestreefd.
• Het berekenen van de CO2-reductie well-to-wheel is onderdeel van duurzaamheidscertificering die op dit moment vereist is voor biobrandstoffen. Om maximaal klimaatresultaat uit het systeem te halen, is het aan te bevelen om met feitelijke waarden te werken (actuals). Hierdoor zal de markt automatisch kiezen voor de meest effectieve wijze van productie, wat resulteert in de beste energiewaarde én de hoogste CO2-reductie voor de minste kosten.
• Allerlaatst geven wij u graag mee dat het Nationaal LNG Platform overtuigd is dat, met het oog op de ambitie en het tempo van het Klimaatakkoord, het wenselijk is om iedere vorm van CO2-reductie te omarmen. Bij de analyse van RVO is duidelijk geworden dat gasvormige brandstoffen een lagere well-to-wheel CO2-uitstoot hebben. Wij steunen dan ook de visie zoals deze in de wet wordt voorgesteld.
• In het huidige regime onder de REDI heeft Nederland ervoor gekozen om de verplichte bijmenging in te voeren voor benzine en diesel. Benzine en diesel hebben dus nu een verplicht aandeel hernieuwbaar in de brandstof. Nederland heeft er impliciet ook voor gekozen gasvormige brandstoffen hiervan vrij te stellen. Het Nationaal LNG Platform heeft als standpunt deze aanpak ook voort te zetten onder de REDII, dit omdat het aandeel hernieuwbaar voor gasvormige brandstoffen nu nog laag is. De markt heeft simpelweg meer tijd nodig om de productie van bio-LNG van de grond te krijgen.
• Het Nationaal LNG Platform heeft als ambitie dat in 2021 het aandeel hernieuwbaar voor LNG uitkomt op 10%. Inzet is om dit percentage iedere 5 jaar met 10% te verhogen.

Bijlage