Aankondigingen over uw buurt

Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiële publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Wijziging Wet Vrachtwagenheffing

Verkeer

In het kort

In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Op www.vrachtwagenheffing.nl vindt u meer informatie over de vrachtwagenheffing. De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 door het parlement aangenomen en is in 1 januari 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk, en deze wijzigingen liggen nu voor in deze internetconsultatie.

Eerst bepaalde het gewicht (toegestane maximum massa) en de EURO-emissieklasse  het tarief van de vrachtwagenheffing. Volgens de nieuwe regels moeten de tarieven in elk geval worden gebaseerd op CO2-uitstoot (CO2-emissieklasse). Zo wordt de verduurzaming van de vervoerssector gestimuleerd. Op verzoek van de Tweede Kamer wordt een maximale korting gegeven op het tarief voor emissievrije vrachtwagens, zoals elektrische- en waterstofvrachtwagens. Hiermee worden zij aantrekkelijker voor ondernemers. Het gemiddelde tarief van de vrachtwagenheffing verandert niet.

Wat is het doel?

De wijziging heeft verschillende doelen:

  1. zorgen dat de wet Vrachtwagenheffing voldoet aan de nieuwe Europese regels voor tolheffing. Het gaat vooral om het baseren van het tarief op de CO2-uitstoot van het voertuig.
  2. Verduurzaming van de vervoerssector.
  • Daarom wordt voor emissievrije vrachtwagens de maximaal toegestane korting gegeven. De Tweede Kamer heeft dit verzocht (voor de motie Grinwis, zie de link hieronder bij 'Ondersteunende documenten').
  • Verder wordt voorkomen dat voor elektrische bedrijfsvoertuigen tot 4.250 kg vrachtwagenheffing moet worden betaald. Te denken valt aan voertuigen die voor stadsdistributie worden gebruikt. Door het extra gewicht van de alternatieve aandrijving (waaronder de accu), kunnen deze voertuigen zwaarder dan 3.500 kg worden in vergelijking tot hetzelfde voertuig met een dieselmotor. Volgens de huidige wet zouden deze dan onder de vrachtwagenheffing vallen. Maar, de overheid wil het gebruik van deze voertuigen stimuleren. Daarom worden emissievrije vrachtwagens tot en met 4.250 kg vrijgesteld van de vrachtwagenheffing.

Uw reactie

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt tot en met 14 januari 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:

  1. Wat vindt u van de tarieven voor de vrachtwagenheffing?
  2. Wat vindt u van de keuze om emissievrije vrachtwagens tot 4.250 kg vrij te stellen van de vrachtwagenheffing?

Consultatieverslag

Het is niet meer mogelijk om te reageren op deze consultatie. Download hier het consultatieverslag.

Reacties op deze consultatie9 openbaar

Bekijk alle reacties
Zoeken
Uitgebreid zoeken

Terug naar overzicht

Op de hoogte blijven van dit wetsvoorstel?

Abonneer op deze consultatie

Op de hoogte blijven van wetsvoorstellen waar u interesse in heeft?

Abonneer op nieuwe consultaties