Wetsvoorstel wijziging markt en overheid, concentratietoezicht en privaatr. handh.
Reactie
Naam | Federatie Cultuur (K Lamers) |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 27 oktober 2017 |
Vraag1
Onderdelen wetsvoorstel markt en overheid- Wat vindt u van de voorgestelde motiveringseisen ?
- Wat vindt u van het verplichten van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure?
- Wat vindt u van de evaluatiebepaling?
De Federatie Cultuur (FC) is voorstander van het behoud van de algemeenbelanguitzondering. Het ziet geen gevaar in de gestelde motiveringseisen en de evaluatiebepaling zoals voorgestaan door de regering in haar MvT. Wel vraagt de FC aan de regering om te waken voor het door lokale horeca oneigenlijk gebruikmaken van de voorgestelde inspraakprocedure. De wetswijziging mag niet betekenen dat het voor kunst- en cultuurinstellingen onmogelijk wordt gemaakt eventueel aanspraak te maken op de algemeenbelanguitzondering of het uitvoeren van hun publieke taken. We willen de regering daarom meegeven zeer goed oog te hebben voor een mogelijk negatief effect voor instellingen voor kunst en cultuur. Niemand is erbij gebaat dat het uitvoeren van hun publieke taken in gevaar komt.
Vraag2
Alternatieven markt en overheidStaat u achter de aanscherping van de algemeenbelanguitzondering in het wetsvoorstel of vindt u (en zo ja, waarom):
- dat de wet markt en overheid moet vervallen?
- dat de wet in haar huidige vorm moet worden gecontinueerd?
- dat de algemeenbelanguitzondering moet worden geschrapt?
- dat een lijst met activiteiten moet worden opgesteld waarvoor overheden de algemeenbelanguitzondering mogen gebruiken?
- dat er een verbodsstelsel moet komen waarin in principe geen economische activiteiten mogen worden verricht tenzij noodzakelijk en proportioneel?
- dat een marktconsultatie moet worden gehouden voordat overheden de algemeenbelanguitzondering mogen gebruiken?
De Federatie Cultuur is voor het behoud van de algemeenbelanguitzondering. In lijn met het antwoord op vraag 1 staat de FC, onder voorbehoud, achter de aanscherping van de algemeenbelanguitzondering. Het voorbehoud is dat de voorgestelde inspraakprocedure niet oneigenlijk wordt gebruikt en dat er geen negatief effect mag intreden voor het uitoefenen van publieke taken door kunst- en cultuurinstellingen.
Veel kunst- en cultuurinstellingen (vaak verenigingen of stichtingen) ontvangen subsidie voor hun publieke taken. Ook leggen ze steeds vaker en succesvoller vormen van ondernemerschap aan de dag. Met de terugtredende overheid en een afname van subsidies is dit ondernemerschap de afgelopen jaren gestimuleerd en ook aangemoedigd. Door zowel overheid als samenleving. Dit heeft als positief neveneffect dat de eigen inkomsten van culturele instellingen zijn gestegen.
Veel van deze activiteiten worden echter marktconform of zelfs voor hoger dan marktconforme prijzen aangeboden. Derhalve is hier geen sprake van commerciële activiteiten die op wat voor wijze dan ook marktverstorend zijn. Daarnaast dient opgemerkt te worden dat uit allerlei onderzoek blijkt dat veel marktpartijen juist profiteren van de aanwezigheid van de culturele instellingen en de bezoekers die deze instellingen aantrekken.