Wetsvoorstel wijziging markt en overheid, concentratietoezicht en privaatr. handh.
Reactie
Naam | Spectrum, partner met elan (Drs. Gerrit Kapteijns) |
---|---|
Plaats | arnhem |
Datum | 24 oktober 2017 |
Vraag1
Onderdelen wetsvoorstel markt en overheid- Wat vindt u van de voorgestelde motiveringseisen ?
- Wat vindt u van het verplichten van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure?
- Wat vindt u van de evaluatiebepaling?
Mijn naam is Gerrit Kapteijns en ik vul deze consultatie in in mijn rol als deelnemer aan het platform Dorpshuizen.nl. Een werkgroep hangend onder de Landelijke Vereniging van Kleine Kernen. Een de werkgroep zitten alle provinciale koepels die bezig zijn met de ondersteuning van dorpshuizen in Nederland.
Voor dorpshuizen is het van groot belang dat de algemeen-belang-uitzondering blijft bestaan. Het is noodzakelijk dat gemeenten daarin maatwerk kunnen blijven leveren. Op zich is het prima dat gemeenten hierbij de onderbouwing van hun keuzes goed op orde hebben, maar de constatering dat aanscherping van het gebruik van de algemeenbelangregeling leidt tot minder uitzonderingen is niet per definitie juist en mag naar mijn inzicht niet leidend in de verplichte evaluatie van gemeenten.
Vraag2
Alternatieven markt en overheidStaat u achter de aanscherping van de algemeenbelanguitzondering in het wetsvoorstel of vindt u (en zo ja, waarom):
- dat de wet markt en overheid moet vervallen?
- dat de wet in haar huidige vorm moet worden gecontinueerd?
- dat de algemeenbelanguitzondering moet worden geschrapt?
- dat een lijst met activiteiten moet worden opgesteld waarvoor overheden de algemeenbelanguitzondering mogen gebruiken?
- dat er een verbodsstelsel moet komen waarin in principe geen economische activiteiten mogen worden verricht tenzij noodzakelijk en proportioneel?
- dat een marktconsultatie moet worden gehouden voordat overheden de algemeenbelanguitzondering mogen gebruiken?
Voor dorpshuizen is het van groot belang dat de algemeen-belang-uitzondering blijft bestaan. Het is noodzakelijk dat gemeenten daarin maatwerk kunnen blijven leveren. Op zich is het prima dat gemeenten hierbij de onderbouwing van hun keuzes goed op orde hebben, maar de constatering dat aanscherping van het gebruik van de algemeenbelangregeling leidt tot minder uitzonderingen is niet per definitie juist en mag naar mijn inzicht niet leidend in de verplichte evaluatie van gemeenten.