Wetsvoorstel wijziging markt en overheid, concentratietoezicht en privaatr. handh.
Reactie
Naam | Particulier (P. Peereboom) |
---|---|
Plaats | Hurdegarijp |
Datum | 4 oktober 2017 |
Vraag1
Onderdelen wetsvoorstel markt en overheid- Wat vindt u van de voorgestelde motiveringseisen ?
- Wat vindt u van het verplichten van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure?
- Wat vindt u van de evaluatiebepaling?
Excellentie,
Mijn motivatie m.b.t. de algemeenbelanguizondering:
De activiteiten dienen betrekking te hebben op het gehele berichtenverkeer (betalen voor elk bericht) en de electriciteitsvoorziening.
Beschrijving algemeen belang: 1. Materieel en immaterieel erfgoed instandhouden. 2. het behalen van de klimaatdoelstelling. 3. menselijke waardigheid versterken.
Noodzaak: volgens art. 22 UVRM (VN) heeft een ieder recht op economische, sociale en culturele rechten, die onmisbaar zijn voor de waardigheid en om de vrije ontplooiing van de persoonlijkheid te verwezenlijken.
Evaluatiebepaling: goed
Vraag2
Alternatieven markt en overheidStaat u achter de aanscherping van de algemeenbelanguitzondering in het wetsvoorstel of vindt u (en zo ja, waarom):
- dat de wet markt en overheid moet vervallen?
- dat de wet in haar huidige vorm moet worden gecontinueerd?
- dat de algemeenbelanguitzondering moet worden geschrapt?
- dat een lijst met activiteiten moet worden opgesteld waarvoor overheden de algemeenbelanguitzondering mogen gebruiken?
- dat er een verbodsstelsel moet komen waarin in principe geen economische activiteiten mogen worden verricht tenzij noodzakelijk en proportioneel?
- dat een marktconsultatie moet worden gehouden voordat overheden de algemeenbelanguitzondering mogen gebruiken?
Mijn advies aan u is aanscherping van de algemeenbelanguitzondering (bij voorkeur geldend in de gehele EU, zodat het maatschappelijk belang wordt geborgd.
In een democratische rechtstaat dient Overheid niet alleen rekening te houden met ondernemers maar ook oog te hebben voor het maatschappelijk belang.
De vrije markt is n.m.m. sinds enkele decennia doorgeschoten, waardoor het maatschappelijk belang de benadeelde is.
PTT Nederland NV had in 1988 de doelstelling het maatschappelijk belang centraal te stellen; door de Wet Verzelfstandiging PTT van 26 oktober 1988 is daarvan niets terechtgekomen.
Wellicht is het zinvol dat de Overheid met toepassing van de algemeenbelanguitzondering contact zoekt met ondernemers die economische activiteiten willen uitvoeren; restricties zijn nodig m.b.t. salariering, geen bonussen en de garantie dat de netto-winst minus investeringen geheel ten goede t.b.v. het maatschappelijk belang.
Besteding van de netto-winst minus investeringen:
- instandhouden materieel en immaterieel erfgoed voor het eigen land: monumentale panden, muziek, dans, oude ambachten enz. (35%)
- Europees fonds t.b.v. realisering zonnekrachtcentrales in de woestijnen van Noord-Afrika (veilig gebied) voor leverantie van electriciteit voor geheel Europa (35%)
- Wereldwijde toepassing van art. 25 en 26 UVRM (VN).
Islamitische landen kunnen alleen aanspraak maken op gelden wanneer ze de UVRM (VN) naleven en de Cairo-verklaring intrekken.
Wanneer voor het gehele berichtenverkeer wordt betaald (o.a. whatsapp, e-mail, chat, skype, twitter, facebook enz.) levert dit de EU naar mijn schatting jaarlijks diverse honderden miljarden op.
Wanneer de Overheid aandacht heeft voor het maatschappelijk belang neemt het vertrouwen in een samenleving toe.