Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra

Reactie

Naam Team VVE & Kinderopvang | Inspectie kinderopvang Gemeente Amsterdam | GGD Amsterdam
Plaats Amsterdam
Datum 21 september 2023

Vraag1

U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
Geachte lezer,

De gemeente en GGD Amsterdam zijn blij dat eindelijk eisen zijn gesteld aan de registratie van de inzet van personeel en de aanwezigheid van kinderen. Dit is noodzakelijk voor goed toezicht. De voorgestelde bewaartermijn van 6 weken is echter ontoereikend om het toezicht goed te kunnen uitvoeren. De mogelijkheden voor het toezicht verslechteren, vooral bij kindercentra waar zorgen zijn over de inzet. En juist met de huidige arbeidskrapte nemen signalen en zorgen over te weinig inzet toe, met risico’s voor de kwaliteit.

Wij verzoeken u daarom om de bewaartermijn niet te beperken tot 6 weken, maar aan te sluiten bij de administratieve praktijk van goede organisaties, waarbij de gegevens 6 maanden tot een kalenderjaar worden bewaard. Met als belangrijkste redenen:
- Een inzichtelijke administratie draagt bij aan de kwaliteit van de kinderopvang.
- Een inzichtelijke administratie is noodzakelijk voor effectief en passend toezicht.
- Een te korte termijn vermindert de bevorderende werking van de registratie-eis.
- Een te korte bewaartermijn vermindert de kwaliteit en mogelijkheden van het toezicht.

Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de bijlage.

Bijlage