Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra

Reactie

Naam A Lam
Plaats Alkmaar
Datum 26 augustus 2023

Vraag1

U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
Ik kan me niet voorstellen dat een langere bewaartermijn veel verschil maakt. Bewaren is immers geen arbeidsintensieve handeling. In het geval van een papieren administratie is misschien wat extra kastruimte nodig, maar daarmee is denk ik alles wel gezegd.

Ik gok dat de gevoelde bezwaren te maken hebben met de vorm waarin de gegevens worden bewaard. Als die niet aansluit bij hoe de GGD ze aangeleverd wil hebben, gaat er werk zitten in het bij elkaar sprokkelen en in de gewenste vorm herschrijven van de gevraagde informatie. Hoe langer de periode waarover de informatie wordt opgevraagd, hoe meer werk dit oplevert. Dus ik gok dat niet een langere bewaartermijn op zichzelf, maar een langere periode waarover gerapporteerd moet kunnen worden voor sommige houders op problemen stuit.

Als dat inderdaad de onderliggende kwestie is, lijkt het mij zaak om in overleg met de branche, GGD en IT'ers in kaart te brengen wat in termen van gegevensbeheer precies de knelpunten zijn en wat daaraan (bijvoorbeeld op basis van "best practices") valt te doen.