Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra
Reactie
Naam
|
SDK kinderopvang (Jeroen Nusteling)
|
Plaats
|
Dordrecht
|
Datum
|
24 september 2023
|
Vraag1
U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
Het is van belang dat een toezichthouder (conform de “Beleidsregel werkwijze toezichthouder kinderopvang”) de kwaliteitseisen toetst door middel van observaties in de praktijk. Als er dan bijzonderheden opvallen tijdens de observaties kan een toezichthouder in de dialoog ter aanvulling de administratie opvragen. Het is dus nadrukkelijk niet de bedoeling dat toezichthouders op voorhand, zonder dat er bijzonderheden zijn geconstateerd tijdens de observaties, de overzichten opvragen.
Het opvragen van documenten helpt ook iet tegen de rotte appels. Deze vervalsen gewoon de papieren. Deze voorgenomen maatregel helpt dan ook niet tegen de slechte partijen, maar geeft wel veel extra laste aan de medewerkers op de groep. De roosters van de medewerkers en de kinderen moeten op de minuut kloppen. Dit zal echter nooit perfect lukken en tot discussie leiden. Bijvoorbeeld als een coach of manager op de groep invalt. De maatregel is onnodig en verzwaard de administratief lasten op de groep en lost het probleem niet op. De inspecteurs wete vaak goed welke partijen extra aandacht nodig hebben. Risico gestuurde inspecties op locatie en bij de houder zijn een veel betere oplossing in plaats van deze schijnoplossing. Het idee klinkt sympathiek maar raakt alleen de goed willende partijen.
Als we dan kiezen voor invoering, dan is 6 weke bewaren voldoende. En de regeldruk kan met de invoering van de bewaartermijn beperkt blijven als de overzichten de gangbare personeelsdiensten bevatten en waarbij de bijzonderheden middels de dialoog met de toezichthouder kan worden toegelicht. Wij verzoeken daarom nadrukkelijk het ministerie de tekst van de toelichting aan te passen naar “de gangbare personeelsdiensten”. Waarbij altijd ruimte is voor toelichting, omdat de werkelijkheid complexer is dan de administratie kan verwerken. De standaard is simpel, maar de afwijkingen die mogen zijn talloos, maar niet allemaal te administreren.