Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra

Reactie

Naam M.A.E. van der Linden
Plaats Amsterdam
Datum 24 september 2023

Vraag1

U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
Ik heb met interesse de diverse reacties gelezen, zo ook die van de gemeente Amsterdam in combinatie met de GGD. Deze is bijzonder, daar er tussen de gemeente en de GGD een opdrachtgever/nemer relatie zou moeten bestaan, maar de daadwerkelijke verhouding hier wordt geschetst.

Dit voorstel is een aanzienlijke vergroting van de belasting van een toch al overbelaste branche. En dit om een overtreding op de BKR te moeten kunnen vaststellen, wat op deze manier niet op een correcte wijze gebeurt. Overtreding van de BKR kan slechts op heterdaad worden vastgesteld en niet door achteraf roosters te vergelijken die worden bijgehouden/gewerkt door personen die onder zware werkdruk als eerste verantwoordelijkheid het welzijn en de veiligheid van de kinderen die zij opvangen hebben.

Op deze wijze wordt daadwerkelijke veiligheid geofferd ten koste van een papieren schijnveiligheid. Het belang van een registratie in geval van een calamiteit of (zeer gezocht) de meldcode kindermishandeling zijn slechts drogredenen om te kunnen blijven controleren vanuit wantrouwen in plaats van een samenwerking om te komen tot daadwerkelijk verhoogde kwaliteit.

Ik licht dit bijzonder graag nader aan u toe.