Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 29 augustus 2023

Vraag1

U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
"Wanneer er bijvoorbeeld tijdens een inspectie blijkt dat de beroepskracht-kindratio wordt overschreden doordat er te weinig beroepskrachten aanwezig zijn, kan met een terugblik in de administratie worden gecontroleerd of dit eenmalig gebeurt of vaker voorkomt."

Mijn vermoeden:
In theorie: áls bij inspectie blijkt dat de bkr overschreden wordt, vraagt de GGD inspecteur 6 weken administratie op.
In praktijk: GGD inspecteur vraagt 6 weken administratie op om te kijken of de bkr overschreden wordt.

Komen er nog regels in welke gevallen die administratie op te vragen is of mag een GGD inspecteur er bij voorbaat om vragen? Want ja ach, het is verplicht om bij te houden. Bijhouden is altijd nog anders dan een document opstellen met de juiste informatie uit de software. Dit is niet altijd even makkelijk met een klik van de muis op te halen.

Het is dus wel weer een extra administratieve handeling die verricht moet worden. Als dat op basis van een vermoeden van onjuist handelen is, prima, juist goed. Het bij voorbaat opvragen vind ik een administratieve last, puur gebaseerd op wantrouwen en wordt het een controleren om te controleren.

Specifiek 6 weken of 3 maanden. Ik denk dat het verschil daarvoor in een papierenregistratie groot is, maar daar waar men met software werkt zal de termijn minder verschil uit maken.