Regeling tot wijziging van de Regeling Wet kinderopvang ten behoeve van het uitbreiden van de administratieplicht van kindercentra

Reactie

Naam M van de Wardt-Olde Riekerink
Plaats Oegstgeest
Datum 30 augustus 2023

Vraag1

U kunt reageren op het hele voorstel. Specifiek zijn we geïnteresseerd in het antwoord op de volgende vraag: Er is gekozen voor een bewaartermijn van 6 weken. Stel dat dit 3 maanden zou worden, wat zijn hier dan de gevolgen van voor de houders?
Sturend vragen is niet ok. Hiermee wordt geprobeerd om af te leiden van waar het eigenlijk om gaat, de houders opzadelen met extra administratie. De precisie van de aankomsttijden is al eerder genoemd in de discussie in de commissie, en niet beslecht; dit wordt weer aan de rechter overgelaten. Hangen we straks alle kinderen een toegangspasje om de nek?
En dan de lijsten met personeel. Ze moeten bewaard worden, maar vanaf welk moment? Niets staat een houder in de weg om de lijst aan te passen na het einde van de dag, om ervoor te zorgen dat alles administratief klopt. Zeer fraudegevoelig. En dat juist bij houders die weten dat ze iets verkeerd doen. De kinderen van 24/7 Kids zaten niet voor niks met de leidster op een pleintje te schuilen totdat de inspectie weer weg was. En ze stonden vast ook niet in de kopie van de administratie.