Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

Reactie

Naam Driestar college (drs. F van den Eijkhof)
Plaats Gouda
Datum 5 februari 2015

Vraag1

Wat vindt u van de wijze waarop de rekentoets ER is opgenomen in het conceptbesluit?
Het is verstandig dat er een lichtere variant komt van de rekentoets.
Wel is dit nog steeds een pleister op de wond. Wat momenteel 'rekentoets' genoemd wordt is eigenlijk meer een wiskunde toets. Het echte rekenen gebeurt in het (kleine) hoofdreken gedeelte; het deel dat met de rekenmachine uitgevoerd wordt heeft maar weinig met reken te maken. Verder is het buitengewoon vreemd dat de gebruikte toetsmethode alleen het eindresultaat keurt. Dat doen we bij wiskunde toch beter...

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de gewijzigde uitslagregels zijn opgenomen in het conceptbesluit?
Verlichting, dus beter.

Vraag3

Wat vindt u van de wijze waarop de extra herkansingsmogelijkheid is opgenomen in het conceptbesluit?
Samen met de opschaling en het behoud van vorige 'niveau' uitslagen maakt dit een geheel dat wat haalbaarder is voor onze leerlingen.

Echter, het geheel leidt wel tot een organisatiecircus voor leerlingen en school: Selecteer zwakste leerlingen, kies wie op ER en wie op 2F of 3F start, houd bij hoe goed ze het doen, schaal op als ze nog herkansingen over hebben, wanneer plannen we dit in de jaren, zorg voor reken oefening. Examenjaren zijn vaak al vol en het wordt er zo niet beter op, inclusief de angst van leerlingen voor 'boeman' rekentoets.