Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo
Wijziging van onder meer het Eindexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met de invoering van de rekentoets ER en tijdelijke aanpassingen in de uitslagregeling naar aanleiding van de adviescommissies Bosker en Steur
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 19-01-2015 |
---|---|
Einddatum consultatie | 16-02-2015 |
Status | Regeling in werking getreden |
Type consultatie | AMvB |
Organisatie | Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Onderwerpen | Beroepsonderwijs Voortgezet onderwijs |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd nadat de consultatie is gesloten. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
Doel van de regeling
Het conceptbesluit regelt:
-dat examenkandidaten met ernstige rekenproblemen of dyscalculie de rekentoets ER kunnen afleggen in plaats van de reguliere rekentoets,
-gewijzigde uitslagregeling naar aanleiding van het de adviescommissies Bosker en Steur,
-een extra herkansing voor de rekentoets in het voortgezet onderwijs.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
- Concept regeling
Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
-Leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
-Scholen voor voortgezet onderwijs en instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs
Verwachte effecten van de regeling
-Tot 2020 wordt de lat van de rekentoets ieder jaar iets hoger gelegd. Dat betekent dat leerlingen ieder jaar meer antwoorden goed moeten hebben om voor de rekentoets een voldoende te halen.
-Om onduidelijkheid over het rekenniveau van de leerling te voorkomen, krijgen leerlingen de komende jaren een vaardigheidsscore in plaats van een gewoon cijfer.
-Leerlingen in het voortgezet onderwijs krijgen meer kansen om de rekentoets te halen: vier in totaal. In het mbo was dit al mogelijk.
-Leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie kunnen met de rekentoets ER laten zien dat zij, hoewel met enige beperking, over voldoende rekenvaardigheden beschikken voor bepaalde vervolgopleidingen.
-Scholen en instellingen zullen leerlingen met ernstige rekenproblemen moeten wijzen op de mogelijkheid van de rekentoets ER, en de onderbouwing voor deelname moeten vastleggen.
-Scholen en instellingen zullen alle leerlingen in het voorlaatste schooljaar de eerste toetsmogelijkheid moeten aanbieden en bij de uitslagbepaling rekening houden met de gewijzigde uitslagregels
Doel van de consultatie
Met deze consultatie willen wij scholen, instellingen en andere belanghebbenden informeren over de voorgenomen wijzigingen in de genoemde besluiten en hen de mogelijkheid bieden om hierop te reageren.
Op welke onderdelen van de regeling wordt een reactie gevraagd
Zowel het conceptbesluit als de nota van toelichting