Wijzigingsbesluit i.v.m. rekentoets vo en mbo

Reactie

Naam Deltion College (A.J. Hoeve)
Plaats Zwolle
Datum 13 februari 2015

Vraag1

Wat vindt u van de wijze waarop de rekentoets ER is opgenomen in het conceptbesluit?
De code ER vind ik niet duidelijk voor ouders en het werkveld (mbo). Wat is de betekenis hiervan? Ik zou hierbij kiezen voor het volledig uitschrijven of een algemeen erkende benaming.

Vraag2

Wat vindt u van de wijze waarop de gewijzigde uitslagregels zijn opgenomen in het conceptbesluit?
Het werken met vaardigheidsscores is organisatorisch niet haalbaar in het mbo. Daarnaast niet te verklaren naar de student, ouders en het werkveld. (Zie ook commentaar van ROC de Leygraaf).
Daarnaast wil ik u er op wijzen dat het omrekenen van vaardigheidsscores naar een cijfer voor ons wel werkbaar is. Een 4,5 wordt afgerond naar een 5 en kan mee in slaag/zakregeling. Een onderliggende vaardigheidsscore zegt niets voor de student. Ik stel voor dat u de cesuur elk jaar op die manier aanpast dat een 'gewenst' aantal studenten een 4,5 = 5 scoren op rekenen en dit kunnen compenseren met Nederlands.

Vraag3

Wat vindt u van de wijze waarop de extra herkansingsmogelijkheid is opgenomen in het conceptbesluit?
U maakt het mogelijk dat studenten rekenen aftoetsen in de laatste anderhalf jaar van de opleiding. Ofwel over de helft van de opleiding in het mbo (bij reguliere planning). De herkansing is alleen geregeld in een kalenderjaar, dat doorbreekt het schooljaar. Waarom vier kansen in een kalenderjaar en niet in het totaal. Ik zie het nut van koppeling aan een kalenderjaar niet.