Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 5 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen op de wijzigingen? U kunt reageren op de regeling en de toelichting.In het bijzonder verzoekt het ministerie u om met betrekking tot artikel 19 kenbaar te maken of het lagere steunpercentage voldoende is voor investeringen milieubescherming en om een project learning by using aan te kunnen gaan.
Geachte mevrouw/heer,
Graag maakt het TKI Wind op Zee gebruik van de geboden gelegenheid om te reageren op de voorgenomen wijziging van de DKTI regeling.
Het TKI Wind op Zee voert het Meerjarig Missiegedreven Innovatieprogramma (MMIP) Hernieuwbare elektriciteit op zee uit. Dit MMIP is onderdeel van de Integrale Kennis- en Innovatieagenda (IKIA) van het Klimaatakkoord.
Behalve dat het MMIP bijdraagt aan de energietransitie, door de schaalsprong van offshore windenergie mogelijk te maken, is er ook een doel de emissies door transport en installatie van windpark componenten te beperken en op termijn naar nul terug te brengen.
Om onderzoek en innovatie voor zero-emissie voor deze activiteiten mogelijk te maken is het voor dit MMIP belangrijk toegang tot innovatiemiddelen te hebben. De gewijzigde DKTI regeling lijkt daar mogelijkheden voor te bieden.
Voor dit MMIP is daarom artikel I onderdeel A lid 14 van de wijzigingsregeling van belang.
Hierin wordt aan artikel 1 van de DKTI regeling de definitie van zero-emissie mobiele machines toegevoegd. Dit omvat ook vaartuigen en machines op water.
Belangrijk is dat de reikwijdte van deze definitie ook installatie- en onderhoudsschepen voor offshore windparken omvat. Op deze wijze levert de regeling ook een bijdrage aan emissiereductie bij aanleg van offshore windparken.
Met vriendelijke groeten,
Bob Meijer
Directeur