Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Heiloo |
Datum | 5 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen op de wijzigingen? U kunt reageren op de regeling en de toelichting.In het bijzonder verzoekt het ministerie u om met betrekking tot artikel 19 kenbaar te maken of het lagere steunpercentage voldoende is voor investeringen milieubescherming en om een project learning by using aan te kunnen gaan.
De opschaling van zero-emissie voertuigen in de transportsector is hard nodig. De het nieuwe “learning by using” onderdeel is een welkome aanvulling op de DKTI-regeling. We hebben echter wel een aantal opmerkingen hierbij:
1. Met een gering subsidiebudget van 11 miljoen voor zowel voertuigen als infrastructuur zal er van echte opschaling geen sprake zijn.
2. Helaas zijn de subsidiepercentages van zowel de proeftuin als de learning by using projecten verlaagd van 40% naar 28%. Bij learning by using projecten zou dit zelfs naar 18% kunnen gaan. Dit bemoeilijkt de investeringsbeslissing en de opschaling van met name waterstoftrucks. De ontwikkeling van waterstoftrucks loop jaren achter op de ontwikkeling van batterij-elektrische trucks. Waterstoftrucks worden op dit moment nog tegen enorme meerkosten (350-400k) omgebouwd door partijen zoals E-trucks en Holthausen. Batterij-elektrische trucks worden reeds geleverd door de bekende OEM-ers. Dit resulteert in een betere prijs en betrouwbaarheid tov een waterstof-elektrische truck. Daarom is het ons inziens niet logisch om batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks qua subsidiepercentages gelijk te behandelen. In de bijtellingsregeling in het personenvervoer is er bijvoorbeeld voor gekozen om een maximumwaarde toe te kennen aan batterij-elektrische auto’s. Dit geldt niet voor waterstofauto’s. Wij merken dat er interesse is vanuit de markt voor de inzet van waterstoftrucks. Echter zal het bij een subsidiepercentage van 28% erg moeilijk zijn om opschaling van waterstoftrucks te realiseren, bij een subsidiepercentage van 18% wordt het onmogelijk.
3. De combinatie van de DKTI regeling met de MIA-Vamil is ons inziens niet altijd mogelijk. Daarnaast moet er iig winst in de onderneming worden gemaakt om in aanspraak te komen van de 12% voordeel.