Wijziging Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport DKTI

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zwolle
Datum 4 november 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen op de wijzigingen? U kunt reageren op de regeling en de toelichting.
In het bijzonder verzoekt het ministerie u om met betrekking tot artikel 19 kenbaar te maken of het lagere steunpercentage voldoende is voor investeringen milieubescherming en om een project learning by using aan te kunnen gaan.
Opmerkingen Learning by Using
• Plafond van 11 mln te laag. Hierdoor is het leervermogen voor BV Nederland laag doordat er weinig projecten zijn.
• Subsidiebedrag 3 mln te laag
o Het verschil in prijs tussen een 44 tons dieselvrachtwagen (N3) en een geconverteerde waterstof-elektrische vrachtwagen is bij kleine aantallen te groot (circa 400.000). Bij grotere aantallen gaat de prijs van een geconverteerde waterstof-elektrische vrachtwagen omlaag en kunnen er meerdere meegenomen in het project
o Om te kunnen leren met betrekking tot opschaling van N3 vrachtwagens is het belangrijk dat bedrijven ervaring kunnen opdoen met grootschalige inzet van ZE voertuigen
• Subsidiepercentage te laag (ook met Vamil)
o Maximum percentage voor grotere partijen is 18% - 28% is te laag. Het gat tussen een dieselvrachtwagen (N3) en een geconverteerde waterstof-elektrische vrachtwagen blijft voor deze partijen te groot. Ook na subsidie.
o Transporteur (>200 vrachtwagens) zijn vaak grotere partijen kunnen het noodzakelijk bedrag niet investeren
o Transporteurs willen maximaal 100 k euro meer betalen (na subsidie)
• Subsidie budget
o Onduidelijk is bij learning by using of het subsidiebedrag vn 3 mln inclusief of exclusief productie is
• First-com-first-serve
o Is een loterij en de investering in het opbouwen van een project niet waard. Het gaat erom dat de projecten die het meest bijdragen beloond worden. Dus een tender likt hier meer op zijn plaats
• Wat betekenen de termen “met lokale productie” en “zonder lokale productie”

Bijlage