Wijziging van de Subsidieregeling STAP-budget en een wijziging van het Besluit Register Onderwijsdeelnemers
Reactie
Naam | OntwikkelRijk (M.J.A. Hins) |
---|---|
Plaats | Leerdam |
Datum | 24 januari 2023 |
Vraag1
Ter internetconsultatie ligt de concept-wijziging van de Subsidieregeling STAP-budget en de concept-wijziging van het Besluit Register Onderwijsdeelnemers voor.U kunt reageren op alle onderdelen.
Wij zien goede inhoudelijke input. Bijv. de input van Leido (onderwijstechnische termen en zorgvuldige bewoordingen in de wetgeving) en NOBCO (relevantie van en compartiment voor coaching). Tel onze input erbij op, dan bouwen we samen verder aan volwassen regelingen met goede praktische uitvoering en nog meer maatschappelijke impact.
Dichtbij en met mensen zelf organiseren
Het streven zou moeten zijn de verspreiding en toegang dichtbij mensen te organiseren, zodat we hen bereiken en kunnen begeleiden vanuit hun reeds bestaande woon- en werkomgeving.
Bijv. via mensen die hen nu begeleiden in onderwijs (lob/decanen), werkloosheid (uwv/gemeenten), werkomgeving (hr en leerwerkbedrijven), bibliotheken (digivaardigheid/taal) en ontwikkeling (professionals beroepsorganisaties in de buurt).
Laten we gebruik maken en verbeteren van wat er al is, en dichtbij de burger!
Wij denken dat mensen veel meer benaderd moeten worden vanuit hun drijfveren en persoonlijke levens- en werkomgevingen. Zowel voor de inhoud als voor het bereiken van mensen hebben zij de kennis, ervaring en netwerken in huis. Zoek en vind hen in hun eigen omgeving(en) en zorg voor leuke, toegankelijke informatie voor verspreiding.
De bedoeling - ontwikkelvaardigheid
De bedoeling van de regeling was ooit om mensen toegang tot STAP te geven, die geen geld hebben om zelf hun opleiding en ontwikkeling te betalen. Om ook deze mensen én de organisaties waar zij (kunnen) werken ontwikkelvaardig te laten worden en houden.
Later heeft men hier helaas opleidingsniveaus aan gekoppeld.
Essentie is dat opleidingsniveau niets zegt over wat iemand nodig heeft om zich verder te ontwikkelen en over het ontwikkelpotentieel of de toegang tot financiële middelen om ontwikkeling te kunnen financieren. Zo is ook denkbaar dat iemand met wo-niveau door omstandigheden zich moet ontwikkelen en/of laten omscholen als hij/zij niet over de juiste vaardigheden en competenties beschikt.
Naast een opleiding zouden we integraal moeten kijken wat mensen nodig hebben en kunnen ombuigen - aan disfunctioneel denken en handelen - om ontwikkelvaardig(er) te worden (emotioneel, mentaal, fysiek en systemisch**).
Verder snappen we dat het een ontwikkelproces is en tijd kost. Nu op naar de volgende STAP!
In de bijlage nog de vragen en ideeën, waar rekening mee gehouden kan worden.
Succes met de uitwerkingen en altijd bereid tot nadere toelichting.
** zie bijlage