Wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs in verband met de invoering van een certificeringsplicht voor het ter beschikking stellen van arbeidskrachten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hoek van Holland
Datum 9 augustus 2022

Vraag1

Geen gespecificeerde vraagstelling.
De noodzaak om een certificeringsregeling in te stellen kan ik onderschrijven. Maar ik heb grote twijfels bij de uitvoering ervan. De arbeidsinspectie controleert alleen op het bezit van het certificaat. De controle op de inhoud wordt aan andere partijen overgelaten. Wordt hier aangesloten bij de bestaande NEN certificeringen? Wordt op tijd gecommuniceerd waaraan de bedrijven die personeel ter beschikking stellen moeten voldoen? Hoe denkt men om te gaan met het personeelstekort bij de overheidsinstellingen. Komt de vergunning verlening daardoor niet in gevaar omdat er lang moet worden gewacht op toekenning. Als dit de uitvoering van je bedrijf in gevaar brengt is dat niet wenselijk. Hoe verwacht men de grote stroom aanvragen te verwerken. Heeft men genoeg aan een termijn van zes maanden. Hoe gaat men om met al langer bestaande bedrijven met al jaren een NEN certificering en geen belastingschulden. Wordt er iets gedaan met de meldingen die in het verleden zijn binnengekomen bij het meldpunt voor misstanden van de arbeidsinspectie. Met deze meldingen zijn modellen ontwikkeld voor de fraude bestrijding. Hoe controleert men de inleners op het gebruik van een gecertificeerd uitzendbureau en wat belangrijk is wat worden de straffen indien men gebruik maakt van een niet gecertificeerd uitzendbureau. Ook de inleners hebben een rol in de instandhouding van malafide uitzendbureaus omdat deze goedkope arbeid aanbieden.
Er leven een heleboel praktische vragen waarop nog over nagedacht moet worden en een antwoord nodig is.