Zoekresultaat

159 resultaten
U heeft gezocht op: Politie

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties

    In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken.  De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).

  • Wetsvoorstel verbetering bestrijding heling

    Dit wetsvoorstel dat tot doel heeft om heling beter te kunnen bestrijden en als gevolg daarvan de daaraan ten grondslag liggende vermogensdelicten, zoals diefstal, te kunnen voorkomen en bestrijden.

  • wetsvoorstel verruiming fouilleerbevoegdheden

    Wetsvoorstel ter verruiming van fouilleerbevoegdheden van de politie: burgemeester kan voor maximaal 12 uur een gebied aanwijzen waar de politie op (mondeling) bevel van (hulp)officier van justitie preventief fouilleert op wapens; burgemeester kan zo’n gebied ook in noodverordening aanwijzen; onderzoek aan kleding en tassen bij arrestatie; verruiming fouilleerbevoegdheden bij insluiting in politiecel.

  • Wetsvoorstel versterking rechtsbijstand in het strafproces

    Dit wetsvoorstel legt verschillende uitbreidingen van het recht op kosteloze rechtsbijstand in strafzaken in de wet vast. Het gaat onder andere om rechtsbijstand voor verdachten wiens zaak met een strafbeschikking wordt afgedaan en zowel minderjarige als kwetsbare meerderjarige verdachten die zich in vrijheid bevinden en worden uitgenodigd voor een verhoor op het politiebureau. Voor een deel wordt dit in de praktijk al toegepast. Daarnaast voert het wetsvoorstel een aantal procedurele wijzigingen door die het stelsel van gefinancierde rechtsbijstand in strafzaken beter uitvoerbaar maken voor de betrokken organisaties.

  • Wijziging afdoening en betaling vorderingen onderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011. Aanleiding zijn de doorwerking in de vorderingsprocedure (art 130 en WvW1994) vanwege een wetswijziging voor de verbeterde aanpak van drugs in het verkeer, het stopzetten van een volledige subsidie voor onderzoeken rijvaardigheid en medische geschiktheid in het kader van die vorderingsprocedure en nieuwe inzichten in het beoordelen van bepaalde gedragingen in het verkeer door het CBR.

  • Wijziging Algemene wet bestuursrecht ter invoering beroep bij Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State tegen besluiten m.b.t luchthavens Schiphol, Lelystad en Rotterdam en Eindhoven

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt wijzigingen voor in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet luchtvaart. De wijzigingen maken beroep mogelijk bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen luchthavenindeling- en luchthavenverkeerbesluiten voor Schiphol en tegen luchthavenbesluiten voor de luchthavens Lelystad, Rotterdam en Eindhoven. Op dit moment is die rechtsbescherming bij de civiele rechter ondergebracht.  Ook wordt de uitgebreide voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Awb van toepassing verklaard op de luchthavenindeling- en verkeerbesluiten en bepaalde luchthavenbesluiten.

  • Wijziging Ambtsinstructie

    De huidige Ambtsinstructie is in 1994 in werking getreden en nadien op onderdelen aangepast, maar tot op heden niet algeheel geactualiseerd. Op grond van onder meer het rapport “Verantwoord politiegeweld” van de Nationale Ombudsman, de Politiewet 2012, de politiepraktijk en het traject “integrale stelselherziening geweldsaanwending opsporingsambtenaar” bestaat die noodzaak thans wel.

  • Wijziging Ambtsinstructie i.v.m. herziening geweldsmelding

    Het ontwerpbesluit strekt ertoe de regels in de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren (Ambtsinstructie) over het melden van aangewend geweld te wijzigen.

  • wijziging Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren vanwege verruiming van fouilleerbevoegdheden

    Deze wijziging van de Ambtsinstructie is nodig voor de inwerkingtreding van een wijziging van artikel 7 van de Politiewet 2012, als onderdeel van de Wet verruiming fouilleerbevoegdheden uit 2014 (gewijzigd in 2015). Deze wijziging bevat bepalingen over de zogenoemde veiligheids- en vervoersfouillering (onderzoek aan kleding en voorwerpen) en insluitingsfouillering (onderzoek aan kleding en voorwerpen en aan en in het lichaam).

  • Wijziging Awgb en WvSr t.a.v. seksuele gerichtheid en genderidentiteit

    Dit concept-wetsvoorstel beoogt de term ‘hetero- of homoseksuele gerichtheid’ in de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb) en in het Wetboek van Strafrecht (WvSr) te vervangen door de term ‘seksuele gerichtheid’. Ook wordt voorgesteld om de strafrechtelijke bescherming van intersekse personen en transgender personen te verbeteren door in het WvSr groepsbelediging op grond van genderidentiteit, genderexpressie en geslachtskenmerken te verbieden.