Zoekresultaat

199 resultaten
U heeft gezocht op: Provincies

Sorteren op:
  • Wet bestemming lichamen van overledenen

    Jaarlijks overlijden in Nederland zo’n 170.000 mensen. Het is belangrijk dat we waardig en respectvol omgaan met de lichamen van overledenen, daarom bestaan er regels hierover in de Wet op de lijkbezorging. Zodat we weten wie de overledene is en waaraan deze is overleden. Ook zijn er regels over wat er na het onderzoek naar de identiteit en de doodsoorzaak met het lichaam van de overledene mag gebeuren: het lichaam mag dan worden begraven, gecremeerd of worden gedoneerd voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Met dit wetsvoorstel worden deze regels aangepast en aangevuld, zodat er meer ruimte is voor de wensen van de overledene en dat er betere afspraken worden gemaakt over wat er moet gebeuren rond het overlijden van een persoon. 

  • Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur

    Deze Nota van Wijziging op het wetsvoorstel bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur ziet op een risicoanalyse integriteit voorafgaand aan de benoeming van bestuurders wettelijk te verankeren.

  • Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur

    Dit wetsvoorstel tot wijziging van de Gemeentewet, de Provinciewet, de WolBES en de Kieswet voorziet in de bevordering van de bestuurlijke integriteit en geeft meer mogelijkheden om bestuurlijke problemen het hoofd te bieden.

  • Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur tweede tranche

    Dit wetsvoorstel gaat over het veranderen van regels over de integriteit van bestuurders van de lokale overheid.

  • Wet collectieve warmtevoorziening

    Het doel van de voorliggende Wet collectieve warmtevoorziening is om het draagvlak voor het product warmte, het vertrouwen in de markt en de bereidheid om te investeren in duurzame collectieve warmte, te vergroten. Specifiek wordt met het wetsvoorstel het volgende nagestreefd: (i) groei van collectieve warmtesystemen door nieuwe spelregels (marktordening); (ii) transparantie in de tariefstelling; (iii) aanscherpen van vereisten voor leveringszekerheid; (iv) zeker stellen van de verduurzaming.

  • Wet gemeenschappelijke regelingen

    Concreet vragen wij uw mening te geven over: 1. de regeling van de toedeling van bevoegdheden over het algemeen bestuur en dagelijks bestuur van het openbaar lichaam; 2. invoering van een gemeenschappelijk orgaan met rechtspersoonlijkheid voor de behartiging van taken op het gebied van bedrijfsvoering; 3. de voorstellen tot versterking van de invloed van gemeenteraden op de begroting en rekening van gemeenschappelijke regelingen. 4. de overige voorstellen.

  • Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen

    Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.

  • Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen

    Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
    Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast.

  • Wet kostenverhaal huisvesting vergunninghouders

    Dit wetsvoorstel strekt ertoe gemeenten te verplichten de kosten te vergoeden die het Rijk maakt voor de verlengde opvang van vergunninghouders (verblijfsgerechtigden) doordat gemeenten niet voldoen aan hun taakstelling om die vergunninghouders te huisvesten.

  • Wet lokaal spoor

    Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.