Zoekresultaat
193 resultaten
U heeft gezocht op:
Provincies
- vorige pagina
- 1
- ...
- 13
- 14
- 15
- ...
- 20
- volgende pagina
-
Wet gemeenschappelijke regelingen
Concreet vragen wij uw mening te geven over: 1. de regeling van de toedeling van bevoegdheden over het algemeen bestuur en dagelijks bestuur van het openbaar lichaam; 2. invoering van een gemeenschappelijk orgaan met rechtspersoonlijkheid voor de behartiging van taken op het gebied van bedrijfsvoering; 3. de voorstellen tot versterking van de invloed van gemeenteraden op de begroting en rekening van gemeenschappelijke regelingen. 4. de overige voorstellen.
-
Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen
Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.
-
Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen
Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast. -
Wet kostenverhaal huisvesting vergunninghouders
Dit wetsvoorstel strekt ertoe gemeenten te verplichten de kosten te vergoeden die het Rijk maakt voor de verlengde opvang van vergunninghouders (verblijfsgerechtigden) doordat gemeenten niet voldoen aan hun taakstelling om die vergunninghouders te huisvesten.
-
Wet lokaal spoor
Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.
-
Wet op de politieke partijen
Politieke partijen spelen een belangrijke rol in onze democratie. Daarom wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de onafhankelijke positie van politieke partijen versterken en hun transparantie vergroten. Dit wordt gedaan door de positie van politieke partijen duidelijk in de wet te regelen. De Wet op de politieke partijen bundelt de bestaande regels en voegt er nieuwe regels aan toe. Daarnaast regelt de Wet op de politieke partijen ook dat politieke partijen in gemeentes, provincies, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba recht hebben op subsidie en ook moeten voldoen aan (transparantie)regels.
-
Wet provinciale inbesteding vervoersconcessies
Deze wetswijziging zorgt ervoor dat provinciale besturen het openbaar vervoer in de door hen beheerde concessiegebieden zelf kunnen regelen wanneer zij daar reden toe zien. Dit wordt gedaan met een wijziging van de Wet personenvervoer 2000. De mogelijkheid tot inbesteding van een vervoersconcessie wordt hiermee toegevoegd aan het provinciale instrumentarium, naast het al bestaande instrument van aanbesteding aan private bedrijven. De wetswijziging zorgt er daarmee voor dat de mogelijkheden van provincies met betrekking tot het regelen van het regionale openbaar vervoer worden gelijkgetrokken met die van de (vervoer)regio's Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
-
Wet stikstofreductie en natuurverbetering
Dit wetsvoorstel introduceert in de Wet natuurbescherming en later in de Omgevingswet een streef/omgevingswaarde en een programma met maatregelen om de depositie van stikstof op daarvoor gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden te verminderen en de natuur in die gebieden te verbeteren. Het programma wordt gemonitord, elke 6 jaar geactualiseerd en ook tussentijds gewijzigd als dat nodig is om te voldoen aan de streef/omgevingswaarde.
-
Wet tegengaan ontwijking WNT
Het doel van het wetsvoorstel is om de toepassing van de WNT in de zorg te verbeteren en een drietal mogelijkheden om de WNT te ontwijken aan te pakken.
-
Wet tot wijziging van de Archiefwet 1995
- het beleggen van de zorg over provinciale archiefbescheiden na overbrenging naar een archiefbewaarplaats bij gedeputeerde staten van de provincie. - het voorstel om de advisering van de Raad voor Cultuur over ontwerp-selectielijsten te laten vervallen. - het verplaatsen van de advisering bij overbrenging over de openbaarheid van decentrale archiefbescheiden van de rijksarchivarissen naar de algemene rijksarchivaris.
- vorige pagina
- 1
- ...
- 13
- 14
- 15
- ...
- 20
- volgende pagina