Zoekresultaat

388 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Terinzagelegging ontwerpregeling uitstel gestimuleerde uiterste inzaaidatum vanggewassen 2024

    Met de voorgestelde regeling verschuift de gestimuleerde uiterste inzaaidatum van vanggewassen na de teelt van overige gewassen (alle gewassen met uitzondering van maïs) voor bouwland op zand- en lössgronden in 2024 van 1 oktober naar 21 oktober. Op deze wijziging is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht). Op de website internetconsultatie.nl kan de ontwerpregeling digitaal worden bekeken en een zienswijze worden ingediend.

  • Terugsluis vrachtwagenheffing

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.

  • Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

    Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.

  • Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten woningbouw

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt in afstemming met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een regeling voor. Deze regeling stelt gemeenten of regio’s in staat om mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties te realiseren. Het gaat hierbij om maatregelen voor de bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe woningen. Hiervan is ruim één miljard bestemd voor mobiliteitsmaatregelen in de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties.

  • Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de ‘Tijdelijke regeling testen technisch hulpmiddel tolheffing’ voor. Op het moment dat de Blankenburgverbinding en de ViA15 worden opengesteld, zal op die wegen tol worden geheven. Hiervoor moeten eerst de technische hulpmiddelen worden getest. In de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15 (hierna: wijzigingswetvoorstel) wordt een bevoegdheid voor de Minister van Infrastructuur en Waterstaat opgenomen om deze technische hulpmiddelen in een tijdelijke testomgeving op de A12 te testen en hiervoor een tijdelijke regeling vast te stellen. Het wijzigingswetsvoorstel is op 20 juni 2022 bij de Tweede Kamer ingediend. Momenteel loopt de parlementaire behandeling.

  • Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven

    For english texts, see below under "Relevante Documenten". De huidige analoge treinbeveiliging Automatische trein beïnvloeding (ATB) moet worden vervangen door het digitale European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het European Train Control System (ETCS) is onderdeel van dit Europese beveiligingssysteem en moet ingebouwd worden in de goederenlocomotieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt daarom een subsidieregeling voor om goederenlocomotieven te voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en op die manier geschikt te maken voor ERTMS. Zo kunnen deze locomotieven blijven rijden over baanvakken met ATB en baanvakken met ERTMS. Dit is een vervolg op de eerdere Subsidieregeling ERTMS, waarin meerdere goederenlocomotieven worden omgebouwd. In de eerdere regeling zitten ook meerdere prototypes. Op basis van deze prototypes kunnen in de nieuwe regeling efficiënt goederenlocomotieven seriematig worden omgebouwd.

  • Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL VK

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor. Hiermee kan onderzocht worden of de transitie naar varen met netto nul broeikasgasemissies tussen havens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk haalbaar is. Dit is een belangrijke stap om zogenoemde “Green Corridors” tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk te ontwikkelen. De subsidieregeling richt zich vooral op Nederlandse en Britse reders en zeehavenexploitanten, maar ook andere partijen kunnen meedoen.

  • Tijdelijke subsidieregeling omschakeling naar verwerking circulaire plastics

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een subsidieregeling voor die de omschakeling van fossiel plastic naar plasticrecyclaat en biogebaseerd plastic moet stimuleren. Deze maatregel is onderdeel van een pakket van het Kabinet om de introductie van de zogenoemde ‘nationale circulaire plastic norm’ per 2027 te ondersteunen. Vanaf 2027 verplicht deze norm tot het gebruik van een bepaald percentage van plasticrecyclaat of biogebaseerd plastic, dat gaat oplopen tot 25%-30% in 2030.