Zoekresultaat

2799 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Conceptwetsvoorstel digitale processtukken

    Het wetsvoorstel faciliteert en kanaliseert de 'digitalisering' van het strafproces. Dit omvat regels over de integriteit van digitale processtukken, het elektronisch ondertekenen van processtukken en het verkeer tussen de burger en de rechterlijke macht.

  • Conceptwetsvoorstel naar aanleiding van de evaluatie van de Wet OM-afdoening

    Dit conceptwetsvoorstel wijzigt de regeling van de buitengerechtelijke afdoening van strafbare feiten op vier onderdelen: (i) transacties en rechterlijke toetsing van hoge transacties, (ii) rechterlijke toetsing van hoge ontnemingsschikkingen, (iii) voorwaardelijke straffen in een strafbeschikking met een omzettingsprocedure voor het geval de tenuitvoerlegging van de strafbeschikking niet is gelukt en (iv) verbeurdverklaring van inbeslaggenomen voorwerpen in een strafbeschikking.

  • conceptwetsvoorstel tot wijziging van de Wet op de lijkbezorging ivm digitalisering communicatie

    Het conceptwetsvoorstel tot wijziging van de Wet op de lijkbezorging stelt een wijziging voor op twee vlakken: (1) het veilig elektronisch aanleveren van de beredeneerde verslagen euthanasie van artsen aan de gemeentelijke lijkschouwer en van de gemeentelijke lijkschouwer aan de regionale toetsingscommissie euthanasie (RTE) en (2) de veilige elektronische aanlevering van doodsoorzaakgegevens door artsen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

  • Conceptwetsvoorstel uitbreiding slachtofferrechten

    Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van het Wetboek van Strafvordering (Sv) en het Wetboek van Strafrecht (Sr) met het oog op de verdere versterking van de positie van het slachtoffer in het strafproces.

  • Conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

    In het Inclusive Framework (IF) georganiseerd door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is in 2021 een politiek akkoord bereikt over de herziening van het internationale belastingstelsel (IF-akkoord). Deze herziening van het internationale belastingstelsel bestaat uit twee pijlers. De eerste pijler (Pijler 1) van het IF-akkoord betreft het aanpassen van de regels over belastbare aanwezigheid en winsttoerekening. Daardoor kan onder voorwaarden ook belasting worden geheven in landen waar een multinational klanten heeft zonder dat het bedrijf daar fysiek aanwezig is. Dit betekent dat de belastbare winst in die landen zal toenemen. De tweede pijler (Pijler 2) van het IF-akkoord ziet op maatregelen om te waarborgen dat multinationals altijd ten minste een minimumniveau aan winstbelasting betalen. Op 20 december 2021 heeft het IF de modelteksten gepubliceerd waarmee de deelnemende landen Pijler 2 in hun nationale wetgeving kunnen omzetten. Om ervoor te zorgen dat de Pijler 2-maatregelen binnen de Europese Unie (EU) op dezelfde wijze in nationale wetgeving worden omgezet (het creëren van een gelijk speelveld) en om de verenigbaarheid met het Europees recht te verzekeren, heeft de Europese Commissie (EC) op 22 december 2021 een richtlijnvoorstel gepubliceerd tot waarborging van een (mondiaal) minimumniveau van belastingheffing van multinationale groepen en omvangrijke binnenlandse groepen in de EU. Het richtlijnvoorstel bevat de modelteksten voor de EU-lidstaten. De rechtsbasis van het richtlijnvoorstel is artikel 115 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) dat de EU toestaat om richtlijnen vast te stellen voor de onderlinge aanpassingen van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten die rechtstreeks van invloed zijn op de interne markt, en waarvoor unanimiteit alsmede de raadplegingsprocedure vereist zijn.

  • Consulaire dienstverlening

    De Rijksoverheid werkt aan een consulaire beleidsnota, waarin het consulaire beleid voor de komende jaren alomvattend wordt uiteengezet. Deze consultatie gaat over de consulaire dienstverlening. De Rijksoverheid neemt de resultaten van deze consultatie mee in de verdere ontwikkeling van het consulaire beleid en de verbetering van de consulaire dienstverlening.

  • Consulaire dienstverlening

    De Rijksoverheid werkt aan de tweede consulaire beleidsnota, De Staat van het Consulaire 2019. Dat is een brief die jaarlijks naar de Tweede Kamer zal worden verzonden, waarin een ieder kan lezen wat consulaire dienstverlening is die Buitenlandse Zaken biedt, wat de ontwikkelingen zijn en waar de uitdagingen zitten. Ook wordt er inzicht gegeven in de resultaten over het afgelopen jaar (2018).

  • Consultatie aanwijzing van laagbelastende staten 2020

    Om uitvoering te geven aan maatregelen tegen belastingontwijking, stelt de staatssecretaris van Financiën jaarlijks vast welke staten worden aangewezen als laagbelastend en/of niet-coöperatief. Aan belangstellenden wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de voorgenomen aanwijzing van laagbelastende staten.

  • Consultatie aanwijzing van laagbelastende staten 2021

    Om uitvoering te geven aan maatregelen tegen belastingontwijking, stelt de staatssecretaris van Financiën jaarlijks vast welke staten als laagbelastende staten worden aangewezen. Aan belangstellenden wordt de gelegenheid gegeven om te reageren op de voorgenomen aanwijzing van laagbelastende staten. De aanwijzing van niet-coöperatieve staten gebeurt op basis van de door de EU vastgestelde lijst en maakt geen deel uit van deze consultatie.

  • Consultatie conceptprogramma ondernemerschap culturele sector

    Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft aangekondigd dat hij met een programma Ondernemerschap zal komen, gericht op versterking van de band tussen de cultuursector en potentiële financiers en andere inkomstenbronnen. Met deze internetconsultatie wil de staatssecretaris uw mening vernemen over enkele specifieke acties van het programma Ondernemerschap Cultuur.