Zoekresultaat
199 resultaten
U heeft gezocht op:
Energie
-
Herziening Warmtewet
Dit wetsvoorstel wijzigt de Warmtewet. Met dit wetsvoorstel worden de knelpunten opgelost, zoals die onder meer uit de evaluatie van de wet naar voren zijn gekomen. Daarnaast is een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd om de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en groei van de markt voor collectieve warmtelevering te versterken.
-
Implementatiewet richtlijn energie-efficiëntie
Dit wetsvoorstel zet de Europese richtlijn energie-efficiëntie (2012/27/EU) om in Nederlandse wetten. In dit wetsvoorstel is, conform vaststaand kabinetsbeleid, ten opzichte van de richtlijn geen aanvullend nationaal beleid opgenomen. Het wetsvoorstel wijzigt de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie, de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet.
-
Informatieplicht energiebesparing Bal
Het Activiteitenbesluit milieubeheer is per 2 mei 2019 aangepast. Deze wijzigingen, waarmee de informatieplicht energiebesparing geïntroduceerd werd, waren indertijd niet opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving (hierna: Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (hierna: Bbl). Met deze technische omzetting van de bestaande bepalingen uit het Activiteitenbesluit milieubeheer wordt bedoelde informatieplicht alsnog in het Bal en dus in de omgevingswetsystematiek opgenomen.
-
Inframarginale elektriciteitsheffing
Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.
-
Inspraak op milieueffectrapport levensduurverlenging Doel 1 en Doel 2 in België
De Belgische federale overheid bereidt de levensduurverlenging van 2015 tot en met 2025 voor van de reactoren Doel-1 en Doel-2 van de kerncentrale in Doel. Hiervoor heeft ze grensoverschrijdende inspraak opengesteld op het milieueffectrapport (MER). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt via deze internetconsultatie de inspraakmogelijkheid in België. Het MER bestaat uit twee rapporten en omschrijft de milieueffecten van deze levensduurverlenging.
-
Inspraakverplichtingen Kernenergiewet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Kernenergiewet voor. Dit is een van de maatregelen om uitvoering te geven aan de aanbeveling van het Nalevingscomité bij het Verdrag van Aarhus van 4 oktober 2018. Die aanbeveling is, dat Nederland de noodzakelijke wettelijke, regulerende en bestuurlijke maatregelen neemt om bij aanpassingen van de duur van een nucleaire activiteit te voldoen aan de inspraakverplichtingen van het Verdrag van Aarhus.
-
Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie
De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector.
-
Jaarverplichting groen gas
Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.
-
Klimaatplan 2025-2035
Het kabinet maakt iedere vijf jaar een Klimaatplan gericht op het halen van de nationale klimaatdoelen. Dit is vastgelegd in de Klimaatwet. Dit Klimaatplan laat zien hoe Nederland op koers kan komen om in 2050 klimaatneutraal te worden. De focus van het plan ligt op wat we samen de komende tien jaar gaan doen om dit te bereiken. Het ontwerp-Klimaatplan 2025-2035 gaat in op de laatste wetenschappelijke inzichten over klimaatverandering. Maar ook op de technologische ontwikkelingen en internationale beleidsontwikkelingen. Daarmee bevat het ontwerp-Klimaatplan het nationale beleid, de context waarin het beleid wordt ontwikkeld en de gevolgen van het beleid. Voor meer informatie, lees de publieksvriendelijke samenvatting van het ontwerp-Klimaatplan. Deze vindt u onder het kopje ‘relevante documenten’ op deze pagina.
-
Klimaatplan en INEK
Het Klimaatplan beschrijft het klimaatbeleid voor de periode 2021-2030. In het INEK rapporteert Nederland hierover aan Europa. Het INEK gaat tevens dieper in op energie-thema’s. Het Klimaatplan vat de hoofdlijnen van het beleid samen, die voor een belangrijk deel zijn bepaald door het Klimaatakkoord. In de uitvoering zet het kabinet in op brede betrokkenheid van de samenleving. Met het oog hierop zijn richtinggevende vragen geformuleerd.