Zoekresultaat

137 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen

    Dit wetsvoorstel regelt dat privaatrechtelijke rechtspersonen (onder meer NV's/BV's, verenigingen, VvE's, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen) digitaal kunnen vergaderen. Nu is dat alleen nog fysiek of hybride mogelijk (buiten de mogelijkheid die de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid tot in beginsel 1 februari 2023 biedt). Er worden enkele voorwaarden gesteld, zodat de digitale vergadering goed kan verlopen. Verder wordt het eenvoudiger om langs digitale weg op te roepen.

  • Wet elektronische indiening dagvaarding

    Het wetsvoorstel neemt de wettelijke belemmeringen voor het elektronisch indienen van de dagvaarding weg.

  • Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie

    Op 28 juni 2019 is het Klimaatakkoord gepresenteerd. Als onderdeel van de uitwerking van de Klimaatakkoord-afspraken over de gebouwde omgeving, biedt dit wetsvoorstel gemeenten de bevoegdheid tot het stellen van lokale regels om de transitie in de gebouwde omgeving naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. Het gaat daarbij om wijzigingen van de Omgevingswet en de Gaswet.

  • Wet implementatie herziening mer-richtlijn (Wihm)

    De Europese richtlijn voor milieueffectrapportage (mer) is herzien (Richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april tot wijziging van Richtlijn 2011/92/EU betreffende de milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten). De wijzigingen moeten uiterlijk 16 mei 2017 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Dit betreft wijzigingen in de Wet milieubeheer, de Crisis- en herstelwet en het Besluit mer.

  • Wet implementatie Open data richtlijn

    De Europese Unie (EU) heeft op 20 juni 2019 de ‘Open data richtlijn’ aangenomen. Nederland moet de regels uit de Open data richtlijn nu overnemen in een Nederlandse wet. Nederland mag wel zelf bepalen in welke wet dat het beste kan gebeuren en hoe ze daarin worden opgenomen, als de inhoud maar hetzelfde is als de regels uit de richtlijn. Deze internetconsultatie gaat over de wet waarmee de regels uit de Open data richtlijn in de Nederlandse wet worden opgeschreven. Deze wet gaan we de ‘Wet implementatie Open data richtlijn’ noemen.

  • Wet implementatie Richtlijn Btw in het digitale tijdperk inzake de platformeconomie

    Met de nieuwe btw-regels ontstaat een verplichting voor digitale platforms die de kortdurende verhuur van accommodaties en passagiersvervoer faciliteren. Deze platforms worden vanaf 1 juli 2028 btw-plichtig over de via hen aangeboden diensten (de zogenaamde platformfictie). Hierdoor moeten ze btw afdragen en krijgen platforms een administratieplicht. Doel is de concurrentieverstoring tegengaan die nu optreedt tussen kleine aanbieders die geen btw afdragen en grote aanbieders die dat wel doen.

  • Wet invoering betaling ouderschapsverlof en enkele andere wijzigingen

    Dit wetsvoorstel dient ter implementatie van richtlijn (EU) 2019/1158 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende het evenwicht tussen werk en privéleven voor ouders en mantelzorgers. Deze Europese richtlijn voorziet o.a. in het recht van werknemers op twee maanden betaald ouderschapsverlof. Op dit moment is dit nog onbetaald. Dit wordt met dit wetsvoorstel geregeld. Tevens worden het geboorteverlof en de Wet flexibel werken op onderdelen aangepast.

  • Wet modernisering faillissementsprocedure

    Het wetsvoorstel modernisering faillissementsprocedure bevat wijzigingen in de faillissementswet om de procedure sneller en met minder kosten te doorlopen.

  • Wet toekomstbestendige Huurcommissie

    Deze consultatie gaat over een wetsvoorstel dat wijzigingen voorstelt om de werking van de Huurcommissie te verbeteren waarmee huurders en verhuurders beter kunnen worden geholpen om conflicten op te lossen zonder dat een dure en tijdrovende gang naar de rechter nodig is. De Huurcommissie is een onafhankelijke, onpartijdige en landelijk opererende organisatie in Nederland die geschillen tussen huurders en verhuurders beslecht, voornamelijk op het gebied van huurprijzen, onderhoudsgebreken en servicekosten.

  • Wet vereenvoudiging banenafspraak en quotumregeling arbeidsbeperkten

    In het sociaal akkoord van 11 april 2013 hebben het kabinet en sociale partners afgesproken om per 2026 125.000 extra banen te creëren bij reguliere werkgevers voor mensen met een arbeidsbeperking. De Wet banenafspraak is tot dusver succesvol geweest: de macro-aantallen zijn, vooral dankzij marktwerkgevers, ruimschoots gehaald. In de praktijk bleek echter ook dat de oorspronkelijke Wet banenafspraak ingewikkeld is. Dit staat het realiseren van de 125.000 banen op de lange termijn in de weg.