Zoekresultaat

3181 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Handreiking wijziging regionaal zorgaanbod

    Het zorgaanbod in de regio verandert. In de afgelopen jaren zijn meerdere ziekenhuisafdelingen en andere (acute) zorgvoorzieningen kleiner geworden of helemaal gesloten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld te weinig personeel en ziekenhuizen die verplaatsen of samengevoegd worden. Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg die zij leveren en de keuzes die zij daarover maken. Een besluit om het zorgaanbod in de regio te veranderen leidt vaak tot onrust. Dit is vooral het geval wanneer er andere partijen zijn die (het gevoel hebben dat zij) niet, te laat of onvoldoende zijn betrokken bij dat besluit. Denk hierbij aan patiënten, inwoners, andere zorgaanbieders in de regio en de lokale politiek zoals gemeenten. Deze partijen hebben wensen over de zorg in hun regio. Waar wordt de zorg geleverd, welke zorg is dat dan, hoe zit het met de bereikbaarheid en is de zorg van goede kwaliteit? Bij verandering zijn burgers en patiënten bijvoorbeeld bang dat zij in kritieke situaties niet meer op tijd de juiste zorg krijgen. Tegelijkertijd hebben ziekenhuisbestuurders regelmatig het idee dat zij andere partijen wel proberen mee te nemen in hun besluit, maar dat zij dat niet goed genoeg kunnen doen. Het kabinet werkt daarom aan een handreiking die, in aanvulling op de relevante wet- en regelgeving, alle betrokken in de regio ondersteunt om het goede gesprek te voeren over (mogelijke) wijzigingen in het aanbod van (acute) zorg. In deze consultatie vragen wij om uw input op deze concepthandreiking.

  • Wet online aangejaagde openbare-ordeverstoring

    Initiatiefwet van het lid Michon-Derkzen (VVD) t.b.v. het versterken van de aanpak rondom online aangejaagde openbare-ordeverstoringen

  • Wet screening kennisveiligheid

    Met dit wetsvoorstel wordt een screening ingevoerd van personen die toegang willen krijgen tot onderdelen van Nederlandse kennisinstellingen waar zij toegang zouden krijgen tot sensitieve technologie. Doel hiervan is om ongewenste kennis- en technologieoverdracht via onderzoekers, studenten en technisch ondersteunend personeel te voorkomen en daarmee risico’s voor de nationale veiligheid te verminderen.

  • Wijziging Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken

    Met deze wijzigingsregeling wordt de Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken aangepast. Er worden twee maatregelen in uitgewerkt ter verbetering van het WOZ-proces: de modernisering van het taxatieverslag voor woningen en de verificatie van waarderelevante objectgegevens van woningen. 

  • Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd

    Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie.
    De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Wijziging Arbeidsomstandighedenbesluit en Arbeidsomstandighedenregeling ter implementatie van Richtlijn (EU) 2024/869 (grenswaarden lood en diisocyanaten)

    Dit wijzigingsbesluit neemt verplichte eisen uit de EU-Richtlijn (EU) 2024/869 op in het Arbeidsomstandighedenbesluit om werknemers beter te beschermen als ze tijdens het werk worden blootgesteld aan de gevaarlijke stofgroepen (i) lood en anorganische verbindingen daarvan en (ii) diisocyanaten. Het gaat om lagere grenswaarden voor blootstelling aan de reprotoxische stof lood en nieuwe grenswaarden voor de blootstelling aan diisocyanaten (dit is een groep allergene stoffen).

  • Implementatiewet gewijzigde AIFM-richtlijn en icbe-richtlijn

    Dit wetsvoorstel implementeert de herziene AIFM-richtlijn en de icbe-richtlijn. In het wetsvoorstel zijn regels opgenomen voor beleggingsinstellingen die leningen initiëren en leninginitiërende beleggingsinstellingen. Tevens worden de regels voor liquiditeitsbeheer aangepast. Beheerders van open-end beleggingsinstellingen en icbe’s dienen te beschikken over tenminste twee liquiditeitsinstrumenten uit de lijst van bijlage V van de richtlijn (zoals een beperking op terugbetalingsverzoeken, een terugbetalingsvergoeding, verlening van een kennisgevingstermijn). Deze instrumenten dienen ook te worden opgenomen in het fondsreglement of statuten van het beleggingsfonds zodat beleggers ook op de hoogte zijn. Verder bevat het wetsvoorstel regels voor beheerders van beleggingsinstellingen en icbe’s omtrent liquiditeitsbeheer, rapportages, uitbesteding en grensoverschrijdende bewaardiensten.  

  • Aanwijzen van STAM, versie 5.0.

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) aan te wijzen. De STAM is belangrijk voor de werking van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).

  • Landelijke Doelen Natura 2000

    Het ministerie van Landbouw, Visserij Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het voornemen om vernieuwde landelijke doelen vast te stellen voor habitattypen en soorten die met het Natura 2000-netwerk worden beschermd. Het vernieuwen en concreet maken van de doelen bakent de natuurambities voor deze habitattypen en soorten af tot wat nodig is om te voldoen aan internationale verplichtingen van de Vogel- en Habitatrichtlijn (VHR). Dat geeft helderheid over hoeveel genoeg is in Nederland. 

  • Wijziging van regelgeving inzake koerslijsten en taxatierapporten bij de aangifte van bpm

    Bij de eerste inschrijving van een gebruikte auto in het kentekenregister moet de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Hoeveel dat is, hangt af van de waardevermindering van de auto. De waardevermindering mag worden bepaald met een leeftijdstabel, een handelskoerslijst of een taxatierapport. De overheid stelt nieuwe regels voor om te zorgen dat deze waardebepaling eerlijk, controleerbaar en minder fraudegevoelig is.