Zoekresultaat

665 resultaten
U heeft gezocht op: Weg

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

    Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.

  • Wijziging Besluit kwaliteit kinderopvang BSO en BIO dagopvang

    De kwaliteitseisen in de huidige regelgeving knellen, zeker in combinatie met de huidige personeelskrapte en werkdruk in de sector. Daarom doet de regering in nauw overleg met sectorpartijen in de kinderopvang, een voorstel voor aanpassing van verschillende kwaliteitseisen. Met deze wijzigingen krijgen houders van kinderopvangorganisaties meer ruimte om aan het vaste gezichtencriterium te voldoen en om een rijker activiteitenaanbod op de buitenschoolse opvang aan te bieden.

  • Wijziging besluit kinderopvangtoeslag 2024

    Jaarlijks worden de maximum uurprijzen en toetsingsinkomens in de kinderopvangtoeslag geïndexeerd. De precieze bedragen zijn nog niet opgenomen, omdat hiervoor de raming gebruikt wordt die medio maart 2023 gepubliceerd wordt (het Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau).

  • Wijziging RWN herkrijging en verlies Nederlanderschap na langdurig verblijf buiten Koninkrijk en EU

    In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ staat dat het automatisme wordt herzien waarbij Nederlanders met een meervoudige nationaliteit na langdurig verblijf buiten het grondgebied van de Europese Unie het Nederlanderschap verliezen. Voor hen wordt het gemakkelijker het Nederlanderschap te behouden naast hun andere nationaliteit of, voor degenen die het na 1 april 2003 verloren, te herkrijgen. Dit wetsvoorstel strekt daartoe.

  • Initiatiefwet Hijink afschaffing eigen risico

    Het verplicht eigen risico binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw) zorgt ervoor dat de kosten van de zorg voor een groter deel worden gedragen door mensen die veel zorg nodig hebben. Dit maakt dat mensen die met meer gezondheidsproblemen kampen ook nog eens financieel een zwaardere last dragen dan mensen die het geluk hebben gezond te zijn. Het is daarmee praktisch een boete op ziek zijn. Dit is oneerlijk, aangezien mensen met gezondheidsproblemen maar een beperkte invloed hebben op hoeveel zorg zij nodig hebben.

  • Besluit bevoegde instanties grensoverschrijdende representatieve vorderingen voor consumenten

    De Implementatiewet richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten voegt een nieuw artikel 305e toe aan Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW) dat het huidige artikel 3:305c lid 3 BW vervangt. Artikel 3:305e BW regelt dat een stichting of vereniging een aanvraag kan doen bij de Minister voor Rechtsbescherming om te worden aangewezen als bevoegde instantie. Eenmaal aangewezen als bevoegde instantie, kan de organisatie in een andere lidstaat collectieve acties instellen voor een groep consumenten (‘grensoverschrijdende collectieve acties’). Lid 4 van artikel 3:305e BW regelt dat bij algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld voor het aanwijzen als bevoegde instantie en regels worden gesteld voor het intrekken en de duur van de aanwijzing. Het besluit dat ter consultatie voorligt, werkt deze (nadere) regels uit. Daarnaast regelt dit besluit de inhoud en de publicatie van de lijst met bevoegde instanties.

  • Introductie conservatoire afname van celmateriaal voor DNA-onderzoek

    De Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden regelt dat celmateriaal – meestal wangslijm – wordt afgenomen van personen die wegens ernstige misdrijven zijn veroordeeld tot vrijheidsbenemende sancties of taakstraffen. Met dat celmateriaal wordt een DNA-profiel opgesteld, dat wordt opgeslagen in de DNA-databank voor strafzaken. Op die manier kan worden onderzocht of deze personen eerder strafbare feiten hebben gepleegd waarbij celmateriaal van de dader is achtergelaten. Ook kan bij toekomstige strafbare feiten waarbij celmateriaal van de dader wordt achtergelaten, worden onderzocht of het DNA-profiel van de verdachte van dat feit in de DNA-databank is opgenomen.

  • Startprocedure B3-scholen en hardvochtigheden vso en pro

    Dit wetsvoorstel wijzigt in de eerste plaats de startprocedure van niet-bekostigde scholen, de zogenoemde B3-scholen. Nu start een dergelijke school, en onderzoekt de inspectie daarna pas of aan de wet wordt voldaan. Dat wordt veranderd: de inspectie kan voortaan voordat de school onderwijs verzorgt onderzoek doen. Ten tweede worden twee zogenoemde ‘hardvochtigheden’ in de regelgeving voor het pro en het vso weggenomen.

  • Uitgiftebeleid perceelgebonden netten 3,5 GHz-band

    In februari 2023 is het Nationaal Frequentieplan gewijzigd, zodat de 3,5 GHz-frequentieband (3400-3800 MHz) beschikbaar komt voor mobiele communicatie. De beide uiteinden van deze frequentieband, de banddelen 3400-3450 MHz en 3750-3800 MHz, zijn bestemd voor besloten lokale netwerken. Dit beleidsvoornemen beschrijft het uitgiftebeleid voor deze "perceelgebonden netten". Op basis van dit uitgiftebeleid zullen de vergunningvoorwaarden worden vastgesteld.

  • Wijziging Besluit publieke gezondheid ivm maternale kinkhoestvaccinatie in rijksvaccinatieprogramma

    Met dit besluit wordt de maternale kinkhoestvaccinatie toegevoegd aan de opsomming van vaccinaties in het Besluit publieke gezondheid. De maternale kinkhoestvaccinatie valt reeds onder het Rijksvaccinatieprogramma. Met de toevoeging ervan in het Besluit publieke gezondheid gaan de gemeenten medeverantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering ervan.