Zoekresultaat
2994 resultaten
U heeft gezocht op:
-
Wijziging LAP in CMP en invoering adviesbevoegdheid Minister bij afwijkingsprocedure
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetswijziging voor van de Wet milieubeheer (Wm). Het wetsvoorstel gaat over twee onderwerpen:
-
Wijziging Paspoortwet ontvlechting NIK en Wet op de Nederlandse identiteitskaart
De regels over de Nederlandse identiteitskaart worden uit de Paspoortwet gehaald en ondergebracht in een nieuwe wet. Daarvoor zijn twee wetsvoorstellen nodig. Ten eerste wordt de Paspoortwet gewijzigd. Ten tweede wordt een nieuwe wet voorgesteld, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart. De wijziging van de Paspoortwet volgt de procedure voor een rijkswet, de Wet op de Nederlandse identiteitskaart volgt de procedure voor een gewone wet. Beide voorstellen gaan samen in internetconsultatie.
-
Stimuleringsmaatregel organische stofrijke meststoffen
Deze regeling wijzigt de Uitvoeringsregeling meststoffenwet. Met deze wijziging implementeren we de maatregel uit het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn: 'Stimuleren van organische stofrijke meststoffen'. Door het invoeren van deze maatregel kunnen landbouwers meer organische stof aan de bodem toevoegen en daarmee hun bodemkwaliteit verbeteren.
-
Regeling nationaliteit zeeschepen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling nationaliteit zeeschepen voor, die nadere invulling geeft aan de Rijkswet nationaliteit zeeschepen. Het gaat vooral om twee dingen:
-
Verzamelwet gegevensverwerking II
Het wetsvoorstel gaat over het gebruik van persoonsgegevens, zoals naam, geboortedatum, telefoonnummer of adres voor bepaalde doeleinden. Ook gaat het wetsvoorstel over het verwerken van gevoeligere gegevens, zoals gegevens over gezondheid of het Burgerservicenummer. Dat mag alleen als dat nodig is en als dat in de wet is geregeld. Het is belangrijk dat de wet duidelijk maakt wanneer een organisatie gegevens mag gebruiken en welke persoonsgegevens mogen worden gebruikt. Met dit wetsvoorstel worden deze regels in verschillende wetten verbeterd. Daarnaast wordt het dubbel opzetvereiste uit de Wmo 2015 geschrapt.
Vanwege een toevoeging aan dit wetsvoorstel loopt deze consultatie tot 16 maart. De toevoeging betreft het expliciet opnemen van formele handhavingsinstrumenten in de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz) voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. -
Regeling macrodoelmatig opleidingsaanbod hoger onderwijs 2023
Met deze regeling wordt de Regeling macrodoelmatigheid hoger onderwijs 2018 ingetrokken. Deze nieuwe regeling sluit aan bij het beleidsvoornemen van de Minister voor het creëren van rust en ruimte in het onderwijsstelsel.
-
Besluit dierlijke producten
Wijziging besluit, en daarmee samenhangende regeling, dierlijke producten
-
Wijziging van de Wet kinderopvang in verband met een structurele regeling voor meertalige dagopvang
Op basis van de uitkomsten van het experiment meertalige dagopvang, wordt meertalige dagopvang wettelijk mogelijk gemaakt. Meertalige opvang mag worden aangeboden in de talen Duits, Engels of Frans, voor maximaal 50% van de opvangtijd per dag.
-
Inframarginale elektriciteitsheffing
Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.
-
Wijziging van de Woningwet in verband met de verlengde opschorting van de marktverkenning
In het coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ (Kamerstukken II, 2021D50025) is afgesproken om de marktverkenning voor commerciële activiteiten van corporaties gedurende de hele kabinetsperiode op te schorten. Dat betekent dat de marktverkenning niet tot 1 januari 2024, maar tot 1 juli 2025 wordt opgeschort. Corporaties hoeven gedurende een langere periode geen goedkeuring te vragen voor investeringen in diensten niet behorend tot het algemeen economisch belang (niet-DAEB), zoals investeringen in middenhuurwoningen. De Aw hoeft gedurende een langere periode van opschorting geen goedkeuring te verlenen. Gemeenten hoeven tijdens deze periode geen procedure van marktverkenning te doorlopen.