Zoekresultaat
30 resultaten
U heeft gezocht op:
Basisonderwijs
-
Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON
Met de invoering van passend onderwijs vervalt de leerlinggebonden financiering. Om zicht te houden op de leerlingen die extra ondersteuning ontvangen in het regulier onderwijs en om zicht te krijgen op de leerlingen die onderwijs volgen op een orthopedagogisch-didactisch centrum, regelt dit wetsvoorstel de registratie van het ontwikkelingsperspectief en registratie van plaatsing op een opdc in BRON.
-
Toetsbesluit PO
Het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs legt vast dat leerlingen aan het eind van de basisschool de centrale eindtoets of een andere eindtoets afnemen. Daarnaast wordt het gebruik van leerling- en onderwijsvolgsystemen voorgeschreven. Het Toetsbesluit PO bevat op enkele onderwerpen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel.
-
Besluit tot aanpassing van de gegevenslevering van scholen voor onderzoek onderwijsarbeidsmarkt
Consultatie met betrekking tot de aanpassing van de gegevensleveringen van scholen in (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor het onderzoek naar de onderwijsarbeidsmarkt.
-
AMvB integratie van lwoo en pro in passend onderwijs
Het wetsvoorstel integratie van leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro) in passend onderwijs biedt de kaders voor het onderbrengen van lwoo en pro in het stelsel van passend onderwijs. In het wetsvoorstel is op onderdelen de opdracht of de mogelijkheid gecreëerd om bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere voorschriften te geven.
-
Wetsvoorstel Samenwerkingsschool
Het onderwerp van de consultatie is de vereenvoudiging van de wettelijke regeling van de samenwerkingsschool. Een Samenwerkingsschool is school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs gegeven wordt. Sinds 2011 is het wettelijk toegestaan om een samenwerkingsschool te vormen. Hier is echter nauwelijks gebruik van gemaakt, terwijl de samenwerkingsschool een oplossing kan bieden in gebieden met leerlingendaling.
-
Wetsvoorstel toekomstbestendig onderwijsaanbod
Het onderwerp van het wetsvoorstel dat ter consultatie wordt voorgelegd is de verplichting om op overeenstemming gericht overleg te voeren met andere schoolbesturen over het toekomstig onderwijsaanbod. Daarnaast gaat de consultatie over het vergemakkelijken van verplaatsen van een school, omzetten of uitbreiding met een richting.
-
Wijzigingsbesluit regeling zij-instroom in de voorschoolse educatie
Deze consultatie betreft een wijziging van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie in verband met het invoeren van een regeling voor zij-instromers in de voorschoolse educatie
-
Amvb’s vereenvoudiging bekostiging po
Deze drie besluiten voorzien in de verdere uitwerking van de wet vereenvoudiging bekostiging po. De besluiten behelzen een nieuwe regeling van de bekostiging voor basisscholen en speciale scholen voor basisonderwijs, in overeenstemming met deze wet. De niet-bekostigingsonderwerpen uit de huidige besluiten worden ongewijzigd ondergebracht in een nieuw Inrichtingsbesluit WPO.
-
Besluit doorstroomtoetsen po
Als gevolg van het wetsvoorstel doorstroomtoetsen po is aanpassing van het Toetsbesluit PO, het Uitvoeringsbesluit WVO 2020 en BRON noodzakelijk. De term eindtoets wordt gewijzigd in doorstroomtoets, de data waarop het bevoegd gezag een keuze maakt voor de doorstroomtoets en waarop de toetsaanbieder een aanvraag voor erkenning moet indienen worden vervroegd. De eisen voor toetsen verbonden aan een LVS worden aangescherpt. Schoolse toetsen voor kleuters kunnen niet meer worden erkend.
-
Besluit experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs
Voor studenten afkomstig uit het havo en mbo die willen starten aan een opleiding tot leraar basisonderwijs (pabo) gelden bijzondere nadere vooropleidingseisen. Hieraan moet vóór aanvang van de opleiding zijn voldaan. Dit experiment maakt het mogelijk om aspirant-studenten die niet aan de gestelde eisen voldoen, desondanks toe te laten tot de opleiding en hen de kans te geven gedurende het eerste jaar van inschrijving alsnog aan deze eisen te voldoen.