Zoekresultaat

376 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • ADS-B Out verplichting NSAA

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Luchtvaartuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie. Daarnaast blijft een mode-S transponder verplicht. Op verzoek van de general aviation sectorpartijen geldt de verplichting van een ADS-B Out transponderfunctie niet in de strook van 2,5NM vanaf de kustlijn van Noord- en Zuid-Holland westwaarts. Zo kan vliegverkeer langs de kust blijven vliegen zonder ADS-B Out.

  • Pilot stimulering vezelteelten door koolstofcertificaten

    Het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) geeft opdracht aan het Nationaal Groenfonds voor de uitvoering van een pilot, waarbij het fonds koopovereenkomsten met boeren aangaat. In deze overeenkomst ligt vast dat de boer een geldbedrag ontvangt, met als voorwaarde dat deze later (na het oogsten van de vezelgewassen en het laten verwerken tot bouwmateriaal) koolstofcertificaten (Dutch construction stored carbon credits) levert aan het Groenfonds. Het Groenfonds zal, zodra de boeren koolstofcertificaten hebben geleverd, deze koolstofcertificaten op een later moment weer verkopen op de markt.

  • Verzamelwet Klimaat en Groene Groei

    Het verzamelwetsvoorstel Klimaat en Groene Groei (KGG) past verschillende wetten aan. In de Klimaatwet wordt onder andere de taak van de Wetenschappelijke Klimaatraad vastgelegd. In de Omgevingswet wordt geregeld dat weer automatisch een gedoogplicht geldt tijdens de ontwerpfase van werken op het gebied van infrastructuur, water, mijnbouw en energie en werken voor grenswateren. In de Wet milieubeheer wordt een grondslag opgenomen voor het kunnen opvragen van informatie door de Nederlandse Emissieautoriteit. In de Wet windenergie op zee worden een aantal regels verduidelijkt om beter aan te sluiten op de praktijk. In verschillende wetten worden technische fouten hersteld, zoals tekstfouten of verkeerde verwijzingen naar regelgeving, en de aanduidingen van bevoegde ministers geactualiseerd.

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: 

  • Terinzagelegging ontwerpregeling uitstel gestimuleerde uiterste inzaaidatum vanggewassen 2024

    Met de voorgestelde regeling verschuift de gestimuleerde uiterste inzaaidatum van vanggewassen na de teelt van overige gewassen (alle gewassen met uitzondering van maïs) voor bouwland op zand- en lössgronden in 2024 van 1 oktober naar 21 oktober. Op deze wijziging is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht). Op de website internetconsultatie.nl kan de ontwerpregeling digitaal worden bekeken en een zienswijze worden ingediend.

  • Wet digitale aanvraag rijbewijzen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Wegenverkeerswet 1994 aanpassen voor de invoering van de Wet digitale aanvraag rijbewijzen. Deze wet maakt het mogelijk om de foto voor het rijbewijs bij een aangesloten fotograaf te maken en daarna:
    •    een rijbewijs met een digitale foto en handtekening elektronisch (digitaal) aan de balie van het gemeentehuis aan te vragen; of
    •    het rijbewijs digitaal te verlengen, dit kan alleen als je al eerder een rijbewijs hebt gehad.

  • Regeling ontheffingsmogelijkheid ter bevordering van vergaand geautomatiseerd varen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een ministeriële regeling met de verdere uitwerking van artikel 1.26 van het Binnenvaartpolitiereglement (Bpr). Op grond van dit artikel kan een bevoegde autoriteit ontheffing verlenen van specifieke artikelen van het Bpr. Oftewel, besluiten dat er aan bepaalde regels van het Bpr niet hoeft worden voldaan onder voorwaarden. De ontheffingen zijn vooral gericht op vormen van automatische- of afstandbesturing van een vaartuig. Deze regeling moet ervoor zorgen dat de bevoegde autoriteit alle ontheffingsaanvragen gelijk behandelt.

  • Beleidsregel zorgvuldig opdrachtgeverschap

    Het uitgangspunt van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (Wibon) is dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid van de partijen die onder de wet vallen. Opdrachtgevers dienen te waarborgen dat de graafwerkzaamheden veilig en zorgvuldig door de grondroerder kunnen worden uitgevoerd. De beleidsevaluatie van de Wibon, benoemt echter dat er onvoldoende invulling wordt gegeven aan de uitvoering van zorgvuldig opdrachtgeverschap. Daarnaast kan de toezichthouder (RDI) in praktijk niet of nauwelijks handhaven op basis van het ruime begrip; zorgvuldig opdrachtgeverschap. De casuïstiek vraagt om maatregelen op korte termijn. Een concretere uitleg van zorgvuldig opdrachtgeverschap is belangrijk om graafschades en potentieel gevaarlijke incidenten te voorkomen. Het voorstel bevat een nadere invulling van de verplichting tot zorgvuldig opdrachtgeverschap, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wibon.

  • Wijzigingsregeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Tot op heden is vervoer via de lucht niet opgenomen in deze regeling. De modaliteit luchtvaart wordt nu aan deze regeling toegevoegd. Dit is ter implementatie (overname) van de Technische Voorschriften (Technical Instructions, hierna: TI) bij Annex 18 bij het Verdrag van Chicago.