Zoekresultaat

418 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Besluit bemanning zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een herziening voor van het Besluit zeevarenden over de opleidingseisen en het welzijn van de bemanning (zeevarenden) op Nederlandse zeeschepen. Dit conceptbesluit is onderdeel van de modernisering van de bemanningsregelgeving en behoort bij het Wetsvoorstel bemanning zeeschepen, dat thans ter behandeling ligt bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel is in 2022 voor internetconsultatie (IC) voorgelegd. Een concept van het besluit is destijds ter informatie bijgevoegd. Die IC heeft tot enkele aanpassingen geleid van het wetsvoorstel. Ook het conceptbesluit is als gevolg hiervan aangepast.

  • Wijziging Wet Vrachtwagenheffing

    In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Op www.vrachtwagenheffing.nl vindt u meer informatie over de vrachtwagenheffing. De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 door het parlement aangenomen en is in 1 januari 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk, en deze wijzigingen liggen nu voor in deze internetconsultatie.

  • Nederlandse deelname aan H2Global

    In het Klimaatfonds is €300 miljoen gereserveerd voor de Nederlandse deelname aan H2Global. H2Global is een door Duitsland opgezet subsidie-instrument om de import van hernieuwbare waterstof(dragers) naar Duitsland/Noordwest-Europa op gang te brengen. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil met de beschikbare middelen in 2024 een gezamenlijke tender met Duitsland openen voor de veiling van een meerjarig aankoopcontract van hernieuwbare waterstof(dragers). Duitsland zal hiervoor ook €300 miljoen beschikbaar stellen.

  • Actualisering regeling basisnet

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regeling Basisnet. Deze regeling is ingevoerd in 2015. In het kader van de Omgevingswet is het Basisnet gedigitaliseerd. Sinds 2015 is er nieuwe infrastructuur aangelegd waar gevaarlijke stoffen over worden vervoerd, maar die nog niet zijn toegevoegd aan de regeling Basisnet. Deze regeling wordt daarom geactualiseerd aan de hand van de digitalisering en de sinds 2015 genomen Tracébesluiten.

  • Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven

    For english texts, see below under "Relevante Documenten". De huidige analoge treinbeveiliging Automatische trein beïnvloeding (ATB) moet worden vervangen door het digitale European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het European Train Control System (ETCS) is onderdeel van dit Europese beveiligingssysteem en moet ingebouwd worden in de goederenlocomotieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt daarom een subsidieregeling voor om goederenlocomotieven te voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en op die manier geschikt te maken voor ERTMS. Zo kunnen deze locomotieven blijven rijden over baanvakken met ATB en baanvakken met ERTMS. Dit is een vervolg op de eerdere Subsidieregeling ERTMS, waarin meerdere goederenlocomotieven worden omgebouwd. In de eerdere regeling zitten ook meerdere prototypes. Op basis van deze prototypes kunnen in de nieuwe regeling efficiënt goederenlocomotieven seriematig worden omgebouwd.

  • Regeling voertuigen, Invoering nationale typegoedkeuring mobiele machines

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Door de wijziging komt er een nationale typegoedkeuring voor mobiele machines, zodat maar één voertuig van een serie identieke mobiele machines gekeurd hoeft te worden. Daardoor kunnen mobiele machines sneller ingeschreven worden in het kentekenregister. Ook worden de eisen aangepast voor het gebruik op de weg van (land)bouwvoertuigen en mobiele machines. Door de aanpassing van deze eis wordt beter aangesloten bij de praktijk en wordt de verkeersveiligheid gewaarborgd.

  • Verzamelwet BZK 20XX

    Met dit concept van het wetsvoorstel Verzamelwet BZK 20XX worden meerdere, vooral technische, fouten hersteld in meerdere wetten op het terrein van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze fouten zijn bijvoorbeeld taal- en spelfouten, onjuiste verwijzing naar een andere wet.

  • Besluit ZZS register

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van drie besluiten voor. Met deze wijziging leggen we vast dat vergunningsplichtige bedrijven hun emissies van ZZS (zeer zorgwekkende stoffen) moeten registreren in een database. Deze bedrijven moeten deze gegevens nu al aanleveren bij de overheid die de vergunning heeft verleend (bevoegd gezag). Met deze wijziging wordt toegevoegd dat de gegevens in een landelijke ZZS-emissiedatabase komen. Via een website kan iedereen deze gegevens inzien.

  • Balanced Approach Schiphol

    ** For English, please go to www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/ba/english-version. Here you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction how to leave behind your response. **

  • Wet versterking regie volkshuisvesting

    Dit wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen met urgentie een woning krijgen.