Zoekresultaat

177 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Jaarverplichting groen gas

    Onder dit wetsvoorstel krijgen energieleveranciers een administratieve verplichting om jaarlijks een bepaalde hoeveelheid groen gas aan de gebouwde omgeving te leveren. Dit is een administratieve verplichting, omdat er niet fysiek gemeten kan worden hoeveel groen gas aan de gebouwde omgeving is geleverd. Om administratief aan te tonen dat een energieleverancier aan de verplichting voldoet, wordt er gebruik gemaakt van de bestaande Garanties van Oorsprong (GvO’s) en worden er nieuwe verhandelbare eenheden ingezet, namelijk de groengaseenheid (GGE). De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), die de voorgestelde uitvoerende- en toezichthoudende instantie is, bepaalt jaarlijks hoeveel GGE’s een energieleverancier op zijn rekening moet hebben om aan de verplichting te voldoen.

  • Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit

    Met de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit geeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een impuls aan zowel de tankinfrastructuur voor waterstof als de afname ervan door vervoerders. Aanvragen van subsidie wordt mogelijk voor de realisatie van waterstoftankstations en voor de meerkosten van de aanschaf van waterstofvoertuigen. De focus ligt daarbij op zwaar logistiek vervoer.

  • Wijzigingsregeling lokale aanpak isolatie Nationaal Isolatieprogramma

    Het demissionaire kabinet wil 425 miljoen euro inzetten voor kwetsbare dorpen en wijken. Hiervan is 400 miljoen euro bedoeld voor de lokale aanpak isolatie. Met deze wijzigingsregeling wordt 119 miljoen euro dit jaar extra aan gemeenten beschikbaar gesteld voor de lokale aanpak. De overige middelen komen in latere tranches van de lokale aanpak beschikbaar. Het toevoegen van de extra middelen is nog afhankelijk van parlementaire besluitvorming over de begroting van het ministerie van BZK waarin deze middelen zijn opgenomen. Daarnaast wordt het doel van de regeling verduidelijkt door expliciet te maken dat de middelen voor mensen zijn bedoeld die te maken hebben met energiearmoede of een risico daarop.

  • Energiebesluit (AMvB Energiewet)

    De Tweede Kamer is recent van start gegaan met de behandeling van het wetsvoorstel voor de  Energiewet. De nieuwe Energiewet vervangt en moderniseert de huidige Gaswet en Elektriciteitswet 1998 en bepaalt de regels voor de elektriciteits- en gasmarkt en het energiesysteem. Bij deze Energiewet hoort ook een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB): het Energiebesluit. Dit Energiebesluit wordt nu geconsulteerd.

  • Regeling energieprestatievergoeding huur

    Deze ministeriële regeling vloeit voort uit het ontwerpbesluit houdende regels omtrent de mogelijkheid voor verhuurder en huurder een energieprestatievergoeding overeen te komen (Besluit energieprestatievergoeding huur). Dit ontwerpbesluit is is op 22 februari 2016 voorgehangen bij de Tweede en Eerste Kamer (respectievelijk TK 34228, nr. 167 en EK 342228, C).

  • Regeling innovatieve windenergie op zee

    De windenergiesector heeft aangegeven dat zij behoefte heeft aan een afgescheiden ruimte om innovaties op zee te testen. Het innovatiekavel voorziet in deze behoefte. Een subsidieverstrekking door middel van een tender is het meest efficiënte middel om die overheidsbijdrage vorm te geven. De conceptregeling windenergie op zee waarop deze internetconsultatie betrekking heeft, is opgezet om deze tender vorm te geven.

  • Wijziging Regeling energieprestatievergoeding huur voor een woning die aangesloten is op een extern warmtenet of voor een woning waarop warmte wordt opgewekt die niet volledig duurzaam is.

    Deze regeling wijzigt de Regeling energieprestatievergoeding huur i.v.m. de mogelijkheid van een energieprestatievergoeding voor woningen die aangesloten zijn op een extern warmtenet of waarop warmte die deels fossiel is, wordt opgewekt. Dit in afwijking van de in het Besluit energieprestatievergoeding vastgestelde systematiek.

  • Woonlastenwaarborg energieprestatievergoeding

    Het ontwerpbesluit regelt dat de verhuurder bij een woningverbetering waarbij een energieprestatievergoeding overeen wordt gekomen, verplicht is een woonlastenwaarborg aan te bieden aan huurders die langer dan 3 jaar de woning huren. Het doel is dat verhuurders bij het opstellen van de overeenkomst waarborgen dat, bij gelijkblijvend gedrag van de huurder met betrekking tot zijn energiegebruik, de woonlasten na de woningverbetering niet hoger zijn dan de woonlasten voor die verbetering.

  • Wijziging Bouwbesluit inzake uitzondering voor drijvende bouwwerken, de labelverplichting voor de kantoorfunctie en enkele andere wijzigingen

    Deze wijziging van het Bouwbesluit 2012 bevat vier onderwerpen: woonboten, C-label voor kantoren, asbest en duurzaam bouwen.

  • Cybersecuritywet

    Dit voorstel voor een Cybersecuritywet strekt ter implementatie van de zogenoemde NIB-richtlijn van de Europese Unie (richtlijn 2016/1148). Vanwege de inhoudelijke samenhang en overlap worden de bepalingen van de toekomstige Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity (nu nog als wetsvoorstel aanhangig in de Eerste Kamer) overgeheveld naar de Cybersecuritywet.