Zoekresultaat

77 resultaten
U heeft gezocht op: ICT

Sorteren op:
  • Regeling dienstverleners informatieveiligheidsaudits Wdo

    (Semi-)overheidsinstanties moeten op dit moment jaarlijks de beveiliging laten testen van hun inlogsystemen en -processen. Zij moeten elk jaar een rapport aanleveren waarmee wordt aangetoond dat de systemen, de beveiligingsprocessen en het beveiligingsbeleid in orde zijn. De al geldende eisen waaraan deze instanties en de door hen aangeleverde rapportages moeten voldoen worden nu vastgelegd in een ministeriële regeling. 

  • Implementatiewet digitale operationele weerbaarheid financiële sector

    Het pakket digitale operationele weerbaarheid van de financiële sector heeft tot doel de cyber en ICT weerbaarheid van de financiële sector te verbeteren door verplichtingen op te leggen met betrekking tot de ICT-huishouding van een financiële onderneming, ethische hacktests te verplichten voor financiële ondernemingen en de Europese Toezichthoudende Autoriteiten (ETA’s) toezichtsbevoegdheden te geven op “derde dienstverleners” (zoals clouddienstverleners) die diensten aan financiële ondernemingen leveren. Het pakket bestaat uit een verordening (Vo 2022/2554) en een richtlijn (RL 2022/2556).

  • Besluit aanwijzing Halt-feiten 2024

    Het Besluit aanwijzing Halt-feiten wijst de strafbare feiten aan die, als ze zijn gepleegd door een minderjarige, met een Halt-afdoening kunnen worden afgedaan. Een Halt-afdoening is een buitengerechtelijke afdoening van een strafbaar feit voor minderjarige verdachten. Het huidige besluit dateert van oktober 2010. Sinds die tijd is een toename te zien van het aantal zaken dat met een Halt-afdoening wordt afgedaan,  waarvan het strafbare feit niet in het huidige besluit is opgenomen. Daarom is onderzocht welke zaken zich op dit moment lenen voor een Halt-afdoening. Naar aanleiding daarvan is bijgevoegd Besluit aanwijzing Halt-feiten 2024 opgesteld. Met dit conceptbesluit wordt het Besluit aanwijzing Halt-feiten geactualiseerd en in lijn gebracht met de huidige praktijk. Dit heeft tot doel de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid te bevorderen.

  • Wetsvoorstel opvraagbaarheid gegevens voor spoedeisende zorg

    Dit wetsvoorstel zorgt er voor dat medische gegevens makkelijker op te vragen zijn als iemand spoedeisende zorg nodig heeft. Dit is beter voor de kwaliteit van de zorg. Want dan kan beter worden bepaald hoe snel iemand moet worden geholpen en wat voor hulp iemand nodig heeft. En is er bijvoorbeeld minder kans op medische fouten. Het wetsvoorstel regelt dat sommige zorgaanbieders in principe verplicht worden bepaalde gegevens opvraagbaar te maken. Die “verplicht opvraagbaar gemaakte gegevens” mogen alleen worden ingezien door bepaalde zorgverleners in geval van spoedeisende zorg. En alleen als de cliënt geen bezwaar maakt.

  • NEN 3610 (standaard voor betere gegevensuitwisseling)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard NEN 3610 (onderdeel van de Geo-standaarden) in de nieuwe versie (2022 nl) geschikt is om te blijven verplichten aan de overheid (‘pas toe of leg uit’-verplichting). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts.

  • Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.

  • Wet implementatie verordening en richtlijn marktmisbruik

    Het wetsvoorstel implementeert Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (PbEU 2014, L 173) en Richtlijn nr. 2014/57/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik (PbEU 2014, L 173)

  • Wet ministeriële verantwoordelijkheid

    Het wetsvoorstel bevat een beperkte modernisering van de wet van 22 april 1855 (Wet ministeriële verantwoordelijkheid). Die wet gaat in hoofdzaak over de procedure die de Tweede Kamer moet volgen als de Tweede Kamer een beslissing moet nemen over de vervolging van een Kamerlid, een minister of een staatssecretaris wegens een ambtsdelict.

  • internationale misdrijven

    Consultatie vindt plaats in het kader van de voorbereiding van het wetsvoorstel ter verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van verdachten van internationale misdrijven

  • Publicatieplicht stichtingen

    Op grond van het Burgerlijk Wetboek zijn stichtingen al verplicht een interne administratie te voeren en binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar de balans en de staat van baten en lasten op papier te stellen. De nieuwe regeling verplicht stichtingen de balans en de staat van baten en lasten openbaar te maken via het handelsregister. Tevens is bepaald dat de stichtingen ontvangen giften moeten vermelden. Het bestuur moet de balans en de staat van baten en lasten ondertekenen.