Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
71 resultaten
U heeft gezocht op:
Hoger onderwijs
Deze AMvB wijzigt het Eindexamenbesluit VO, het Staatsexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met examinering referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo 2 en 3 en in verband met de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo. Raadpleeg voor uitleg van de inhoud en achtergronden van de regeling de service documenten mbo en vo en de voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus taal en rekenen.
Met virtuele internationale samenwerkingsprojecten werken studenten aan bekostigde ho-instellingen samen met buitenlandse studenten, verbinden zij lokale vraagstukken aan een internationaal perspectief en werken zij aan interculturele competenties en taal- en digitale vaardigheid. Subsidie is bedoeld voor bekostigde ho-instellingen als bijdrage voor het vrijroosteren van een docent en onderwijskundige voor het ontwerpen of herzien, en het implementeren van een virtueel samenwerkingsproject.
De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
Deze regeling (Regeling andere bijdragen van studenten in het hoger onderwijs) is van toepassing op studenten die het wettelijk collegegeld dan wel instellingscollegegeld betalen en heeft tot doel studenten en instellingen duidelijkheid te verschaffen over voor welke kostensoorten hoger onderwijsinstellingen een bijdrage mogen verlangen van (aspirant-)studenten.
In het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 betreffende tijdelijke voorzieningen voor het studiejaar 2021-2022 in verband met COVID-19 is in de WHW opgenomen dat het instellingsbestuur studenten mag inschrijven die vanwege COVID-19 nog niet voldoen aan alle (nadere-)vooropleidings- of toelatingseisen. Met deze regeling wordt voorzien in een nadere uitwerking van deze bevoegdheid.
In het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 betreffende tijdelijke voorzieningen voor het studiejaar 2021-2022 in verband met COVID-19 is de Wsf 2000 opgenomen dat een student in verband met de uitbraak van COVID-19 in aanmerking komt voor een extra reisvoorziening. In de wet is een grondslag opgenomen om deze maatregel bij ministeriële regeling nader uit te werken.
Wijziging Besluit experimenten flexibel hoger onderwijs, betreft: - Het mogelijk maken van een nieuw instroommoment voor nieuwe instellingen aan het experiment flexstuderen. - Mogelijkheid om met duale- en deeltijd opleidingen deel te nemen aan het experiment flexstuderen - Toepassing van verlaagd collegegeld voor eerstejaars studenten die flexstuderen - Het mogelijk maken van deelname van nieuwe duale en deeltijdse opleidingen van reeds deelnemende instellingen aan het experiment leeruitkomsten
In deze regeling staan o.a. de bedragen, voorwaarden en procedures voor de tegemoetkoming aan studenten die in het laatste jaar van hun opleiding studievertraging hebben opgelopen door de uitbraak van COVID-19. Deze regeling is de uitwerking van de in de Tweede Verzamelspoedwet COVID-19 aangekondigde tegemoetkoming voor studenten, gevraagd door de Motie Jetten/Heerma.
De voorgestelde uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking betreft onder meer: aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers aan o.a. sectorraden, pensioenuitvoerders en Belgische toezichthouder AGODI, en het gebruik van diplomagegevens voor het legaliseren van diploma’s voor het gebruik hiervan in het buitenland.
Met dit wetsvoorstel wordt, naar aanleiding van de motie Paternotte en Van der Molen decentrale loting toegevoegd als selectiemethode naast decentrale selectie bij associate degree-opleidingen en bacheloropleidingen met een numerus fixus. Hierdoor kunnen hoger onderwijsinstellingen meer maatwerk toepassen en wordt de kansengelijkheid voor studenten vergroot. Loting en selectie kun zelfstandig worden ingezet of gecombineerd.