Zoekresultaat

110 resultaten
U heeft gezocht op: Transport

Sorteren op:
  • Tijdelijke regeling onderhoud banenstelsel Schiphol 2025

    Schiphol heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een aanvraag ingediend voor onderhoud aan de start- en landingsbanen in 2025. Ook voor het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan. Onderhoud is nodig om de start- en landingsbanen in goede conditie én veilig te houden. Zo blijft Nederland voldoen aan Europese veiligheidsregels.

  • Wijzigingsregeling tarieven transportsectoren 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling tarieven transportsectoren en de Regeling examinatoren voor luchtvarenden. Het gaat hierbij vooral om indexering van de tarieven voor vergunningen om mensen en/of goederen te mogen vervoeren. Daarnaast worden in de regeling een aantal tekstuele aanpassingen doorgevoerd en tarieven gewijzigd.

  • Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:

  • Wijzigingsregeling indienststelling spoorvoertuigen 2020

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen 2020.

  • Wijziging van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992 in verband met de Rijkswet nationaliteit zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in overeenstemming met het ministerie van Justitie en Veiligheid, bereidt een wijziging voor van de Maatregel teboekgestelde schepen 1992. De reden is dat in de ‘Rijkswet nationaliteit zeeschepen’ de teboekstelling van zeeschepen en de nationaliteitsverlening worden gescheiden. Hierdoor is er een wettelijk basis nodig voor de beoogde nieuwe taken en verantwoordelijkheden voor het Kadaster.

  • Wijziging Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling erkende instanties vervoer gevaarlijke stoffen. Deze regeling stelt regels aan het verlenen en intrekken van erkenningen voor bepaalde handelingen met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen. Om de veiligheid hiervan te waarborgen zijn hier in deze regeling regels aan gesteld, bijvoorbeeld als het gaat om de kwaliteit en onafhankelijkheid van de aanvrager. Deze wijziging actualiseert en verbetert een aantal van deze regels. 

  • Wijziging Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een actualisering voor van de Regeling benzinevervoer in mobiele tanks 2006. De uitzonderingen op het verbod op ontgassen van ladingtanks worden duidelijker omschreven en zijn niet langer voor meerdere uitleg vatbaar. Door de wijziging worden minder vaak schadelijke dampen uitgestoten in de buitenlucht.

  • Wijziging Besluit energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2025. Voor de nieuwe herziening van de Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III) is de implementatiedatum vastgesteld op 1 januari 2026. Hierdoor blijft bestaande wetgeving langer van kracht. Daarom worden voor het Besluit energie vervoer een aantal maatregelen doorgevoerd (zie ‘Beleidskompas’). 

  • Wijziging Regeling voertuigen in verband met handhaving AdBlue

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling voertuigen. Deze aanpassing zorgt ervoor dat instanties, zoals de Inspectie Leefomgeving en Transport en de politie, kunnen optreden tegen voertuigen met een defect of emissiebeheersingssysteem, zoals het SCR-systeem. Zij kunnen dan boetes geven aan bestuurders en eigenaren van voertuigen als: