Zoekresultaat
29 resultaten
U heeft gezocht op:
Geluid
-
Wijziging rekenmethoden geluid van wegen en spoorwegen 2023
Het ministerie van IenW werkt aan een wijzigingsregeling van bijlagen IVe en IVf van de Omgevingsregeling en bijlagen III en IV van de Reken en Meetvoorschrift geluid 2012. De wijzigingen zijn gericht op:
-
Verzamelbesluit van rechtswege verleende vergunning
Het Verzamelbesluit van rechtwege verleende vergunning strekt tot invoering van de van rechtswege verleende vergunning in verschillende besluiten op de beleidsterreinen van Defensie, EZ, OCW en VROM. Daarnaast is een vergunningstelsel op het beleidsterrein van BZK omgezet in algemene regels in combinatie met een melding. Invoering van de van rechtswege verleende vergunning heeft tot gevolg dat een aangevraagde beschikking van rechtswege is verleend als het bestuursorgaan niet tijdig beslist.
-
Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.
-
Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor van de Regeling Burgerluchthavens over de berekende geluidsbelasting van luchtvaartuigen die gebruikt worden voor spoedeisende hulpverlening en/of politietaken (zoals trauma- en politiehelikopters).
-
Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.
-
Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor op de Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol. Vliegtuigen op Schiphol worden weliswaar steeds stiller, maar er is een categorie oudere, meer lawaaiige toestellen die naar verhouding voor veel klachten zorgt vanwege geluidshinder bij omwonenden. Deze categorie noemen we ‘marginaal conforme’ vliegtuigen. Vaak betreft deze categorie zwaar beladen vrachtvliegtuigen die met vol vermogen opstijgen en maar langzaam hoogte winnen. Deze vliegtuigen zien we liever niet (meer) op Schiphol.
-
Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften e-boekdiensten
Deze consultatie gaat over de implementatie van een EU-richtlijn. De richtlijn wil het makkelijker maken voor mensen met een beperking om e-boeken te gebruiken.
-
Wetsvoorstel cameratoezicht slachthuizen en verzamelcentra
Ter consultatie wordt een proefversie van het wetsvoorstel voorgelegd, waarmee cameratoezicht verplicht wordt in slachthuizen en verzamelcentra voor levend vee. Daarnaast wordt een wettelijke basis gelegd om in de toekomst ook andere innovatieve digitale toezichtsystemen te kunnen verplichten.
-
Regeling bepalingsmethode geluid installaties warmte- en koudeopwekking
Met deze wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 worden nadere voorschriften gesteld over de bepalingsmethode van het geluidsniveau van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking. In het Bouwbesluit 2012 is het geluidsniveau bepaald waarvan sprake mag zijn. In deze regeling is vervolgens opgenomen hoe het geluidsniveau van de installaties bepaald moet worden.
-
Verbod Nachtvluchten
Deze initiatiefwet maakt een einde aan het nachtelijk gebruik van luchthavens in Nederland. Laagvliegende, opstijgende en landende luchtvaartuigen zijn verantwoordelijk voor veel geluidsoverlast rond luchthavens. Om de nachtrust en daarmee de gezondheid van omwonenden van luchthavens te verbeteren, worden nachtvluchten verboden. De wet voorziet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.