Zoekresultaat

52 resultaten
U heeft gezocht op: Industrie

Sorteren op:
  • Wet weerbaarheid defensie en veiligheid gerelateerde industrie

    Het wetsvoorstel bestaat uit drie onderdelen:

  • Voorstel van de leden Ellemeet en Ploumen tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995

    Voorstel de leden Ellemeet en Ploumen tot wijziging van de Rijksoctrooiwet 1995 in verband met de introductie van een bevoegdheid van de Minister van VWS om een dwanglicentie in te zetten

  • Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met het duurzaam gebruik van daken

    Het concept Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met duurzaam gebruik van daken introduceert de bevoegdheid voor gemeenten om bij maatwerk te bepalen dat de daken van industriefuncties gebruikt worden voor de opwek van hernieuwbare energie of maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie, zoals groendaken. Meer informatie is te vinden in de nota van toelichting in het geconsulteerde document.

  • Mijnbouwregeling verwijderen en hergebruik

    De wijziging ziet op de uitwerking van het wettelijk systeem dat is geïntroduceerd in de wijziging van de Mijnbouwwet in het kader van het verwijderen of hergebruiken van mijnbouwwerken. Er zijn indieningsvereisten opgenomen voor het rapport over de verwijdering en het melden van het buiten werking stellen van pijpleidingen offshore. Daarnaast zijn retributiebedragen opgenomen voor de 4 procedures en is in een indexatie van het geheel aan retributies voorzien.

  • Aanbestedingswet op het gebied van defensie en veiligheid

    De Ministeries van Economische Zaken en van Defensie willen eenieder graag in de gelegenheid stellen hun mening te geven over de inhoud van het wetsontwerp tot implementatie van de richtlijn aanbesteden op het gebied van defensie en veiligheid door middel van een aanbestedingswet op het gebied van defensie en veiligheid.

  • Wijziging van de Wet milieubeheer voor een nationale circulaire plastic norm

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet milieubeheer. Vanaf 2027 worden verwerkers van polymeren verplicht om een minimumpercentage fossiele grondstoffen te vervangen met recyclaat of biogebaseerde polymeren. Polymeren zijn chemische bouwstenen die worden gebruikt bij de verwerking van deel- of eindproducten, zoals plastic, rubber, verf en lijm. De wetgeving wordt stapsgewijs ingevoerd, waarbij in 2027 de verplichting enkel geldt voor plastic. Op termijn kan dit ook gaan gelden voor polymeren die worden verwerkt in andere toepassingen. Enkele onderdelen van de wetswijziging zoals bijvoorbeeld de hoogte van de verplichting, worden nog verder uitgewerkt.

  • Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie

    De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.