Zoekresultaat

59 resultaten
U heeft gezocht op: Industrie

Sorteren op:
  • Beperken verkooppunten tabaksproducten en aanverwante producten

    Met deze beoogde wetswijziging wordt het verbod op verkoop van tabaksproducten en aanverwante producten stapsgewijs uitgebreid om zo een bijdrage te leveren aan het realiseren van een rookvrije generatie.

  • Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie

    Het ministerie van Klimaat en Groene Groei bereidt een wijziging van de Regeling Nationale EZK- en LNV-subsidies (RNES) voor. Aan deze Regeling wordt de subsidiemodule Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI) toegevoegd.

  • Wet jaarverplichting hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong in de industrie

    Met deze wet wordt een jaarverplichting voor industriële gebruikers van waterstof per 1 januari 2026 ingevoerd. Hierbij worden deze waterstofgebruikers verplicht een bepaald percentage hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers te gebruiken in hun processen (specifiek: gebruik van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong). Dit wetsvoorstel is één van de instrumenten dat nodig is om de doelstelling in artikel 22 bis van de RED III (richtlijn hernieuwbare energie, gewijzigd met Richtlijn 2023/2413) te behalen. Dit artikel bepaalt dat in 2030 de inzet van hernieuwbare waterstof of hernieuwbare waterstofdragers ten minste 42% moet zijn van het totale waterstofgebruik in de industrie in een lidstaat en in 2035 ten minste 60%. 

  • Handreiking voor een veilig ontwerp en het veilig bedrijven van kernreactoren

    De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) herziet de Handreiking voor een Veilig Ontwerp en het veilig Bedrijven van Kernreactoren (VOBK). 
    Regelmatig bekijkt de ANVS of het VOBK aansluit bij de laatste ontwikkelingen en of deze goed te gebruiken is. Voor deze herziening halen we reacties op van burgers, de nucleaire industrie en andere betrokken partijen.

  • Wet weerbaarheid defensie en veiligheid gerelateerde industrie

    Het wetsvoorstel bestaat uit drie onderdelen:

  • AMvB CBS opvragen energiegegevens voor Europese statistieken

    Het Besluit gegevensverwerving CBS geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de bevoegdheid om bij categorieën bedrijven en andere rechtspersonen specifieke gegevens op te kunnen vragen om Europees verplichte statistieken te produceren. 

  • Investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie

    De investeringssubsidie maakindustrie klimaatneutrale economie. Deze regeling heeft als doel investeringen te ondersteunen die nodig zijn voor productie in de waterstof-, batterijen- en zon-PV-sector. 

  • Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)

    De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.

  • Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.