Btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen

Reactie

Naam Lightyear (Public Affairs D Mombarg)
Plaats Helmond
Datum 16 mei 2022

Vraag1

Wilt u reageren op het btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Lightyear pleit in deze consultatie voor het toevoegen van geïntegreerde zonnepanelen op voertuigen in de regeling voor btw-nultarief op de levering en installatie van zonnepanelen op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen.

Lightyear produceert hoog-efficiënte zonneauto’s met een range van 725 kilometer die worden aangedreven door de zonne-elektriciteit opgewekt door het voertuig zelf. De eerste zonneauto’s worden in september 2022 opgeleverd en zullen bijdragen aan de klimaatdoelen, nulemissievoertuigen, en energie-onafhankelijkheid van Nederland. Door de combinatie van zonnepanelen en de hoogefficiëntie van het voertuig hebben ze 3x minder elektriciteit nodig, hoeven in de winter 3x minder en in de zomer 8x minder op te laden, en laden 2x meer kilometers per uur op met elk type lader in vergelijking met een conventionele elektrische auto (The system costs of future electric mobility door G.N. Noteboom, 2021).

Om alle voertuigen in 2030 te voorzien van elektriciteit, heeft Nederland ongeveer 12 – 14 GWp aan zonnepanelen nodig. Dit komt neer op 12.000 tot 14.000 hectare, wat gelijk staat aan 6-7 miljoen woondaken. Echter, als alle voertuigen zonnepanelen zouden hebben, kunnen ze 50% (7 GWp), van deze elektriciteit zelf opwekken (Photovoltaics in Mobility (PViM), 2021; referentie TEUE518019). Lightyear is daarom ook niet het enige bedrijf dat zich bezighoudt met zonnepanelen integreren op voertuigen: bedrijven zoals Sono Motors, IM Efficiency en SunRider integreren zonnepanelen op auto’s, trucks en bakfietsen. De Alliance for Solar Mobility (ASOM, www.asom.solar) representeert deze industrie met leden die uitlopen van fabrikanten, producenten tot onderzoeksinstellingen zoals TNO.

IEA PVPS Task 17 heeft een rapport geschreven over het potentieel van zonnepanelen geïntegreerd op voertuigen en een voorstel gedaan over hoe dit gerealiseerd kan worden (State-of-the-Art and Expected Benefits of PV-Powered Vehicles, 2021; referentie IEA-PVPS T17-01). De voertuigen kunnen overal rijden omdat ze vrijwel onafhankelijk zijn van netstroom. Deze voertuigen zorgen niet alleen voor een lage uitstoot, gemak en onafhankelijkheid. De marktintroductie van zonnevoertuigen kan belangrijk zijn voor de introductie van elektrisch vervoer en kan ook kansen creëren voor andere zonnepaneel-toepassingen in de transportsector.

In de bijlage staan de gerefereerde documenten in de genoemde volgorde.

Bijlage