Discussiestuk 'Zorg voor de Toekomst'

Reactie

Naam Beroepsorganisatie Positieve Gezondheid Zorgverlener - BPGZ (Prof. dr. M.J.A. de Voigt)
Plaats Utrecht
Datum 15 januari 2021

Vraag1

Herkent u zich in de drie thema’s als de thema’s waar de komende jaren meer verandering op nodig is?

Ja, maar we missen het belangrijke thema van de patiënt/client meer op zelfregie te sturen. Willen we komen tot meer preventie dan moeten wij het proces van de patiënt/client voor hem/haar zelf op een gemakkelijke manier in kaart brengen.
Er moet echt een verandering van denken plaatsvinden van het proces van de zorgverleners (met name systeem, administratie en werk processen) naar een al geheel alle zorg overstijgende patiënt/client proces dat leidend is naar een positieve gezondheid met een bijbehorende leefstijl

We moeten voor elk ‘mens’ in Nederland inzichtelijk maken waar ze staan en hoe een positief gezonde leefstijl kan bijdragen aan een algehele welbevinding. Waarin soms door ziekte/uitval op nieuw een stuk begeleiding moet plaatsvinden om terug te keren op de reis van een positieve gezondheid. Het vinden van de oorzaak heeft veel meer aandacht nodig dan het verhelpen van het probleem.
Dit inzicht bij de mens, het structureel begeleiden en aan sturen op zelf regie met als motto een positieve gezonde leefstijl is de enige mogelijkheid om de toenemende kosten in de zorg af te buigen.

De Beroepsorganisatie Positieve Gezondheid (BPGZ) staat bovengenoemd proces voor ogen en wil graag meedenken hoe dit in te richten vanuit de nieuwe beleidsnota: Zorg en de toekomst.

Vraag2

Herkent u de knelpunten die op (één van) de drie thema’s worden genoemd, of missen er nog belangrijke knelpunten?
Knelpunten: Organisatie en Regio – Naast de vier genoemde knelpunten signaleert de Beroepsvereniging Positieve Gezondheid - BPGZ een vijfde namelijk Informatie voorziening.
Informatie wordt door zorgorganisaties niet of nauwelijks via moderne media gepubliceerd. Dit is met name het geval mensen complexe zorg behoeven waardoor men blijft ronddoelen in het zorgdomein.

Knelpunten: Preventie en Gezondheid – Naast de genoemde vijf knelpunten signaleert Beroepsvereniging Positieve Gezondheid een zesde knelpunt, namelijk Integrale zorg. Door de sterke scheiding tussen regulier en integraal (geneeskunde en therapie) kan er niet optimaal ingestoken worden op Preventie. Primaire preventie, Secundaire preventie, Tertiaire preventie en Quaternaire preventie. Dit laatste is een vrij nieuwe preventie, de preventie is bedoeld dat mensen niet onnodig gebruik maken van zorg en er afhankelijk van worden. Er vindt geen bewustwording plaats waardoor men onnodig gebruik van zorg zal maken.


Vraag3

Welke beleidsopties die genoemd worden bij de drie thema’s leveren volgens u een belangrijke bijdrage aan de houdbaarheid van ons zorgstelsel?
Ik vind vooral belangrijk (zie ook suggesties vraag 4):
Hfdst 2 Thema Preventie & Gezondheid
• 2.2 eigen regie en integrale aanpak
• 2.3 Preventie, leefstijl, regionale aanpak
wettelijke taak zorgverzekeraars: ‘’Aanvullende Pakketten’’ opnemen; Positieve Gezondheid – Leefstijl
Hfdst 3 Thema Organisatie & Regie
• 3.2 samenwerking regionaal
Hfdst 4 Thema Vernieuwing & Werkplezier
• 4.3 meer tijd voorgesprekken (‘’intakes’’)
• 4.4 minder regeldruk
• 4.5 gegevens uitwisselen
• 4.6 digitalisering, innovatie
Bekostiging: zie 2.3, Positieve Gezondheid – Leefstijl

Vraag4

Heeft u concrete suggesties om bepaalde opties nader te concretiseren en praktisch vorm te geven?
Integrale zorg via de nieuwe Beroepsorganisatie Positieve Gezondheid Zorgverlener - BPGZ’’
Een nieuwe en unieke vorm van zorgverlening, waarbij de patiënt / cliënt zelf de regie houdt, de preventie bevordert voor een Positie Gezondheid en Leefstijl met meetbare resultaten.
Dit gebeurt door gekwalificeerde Positieve gezondheid Zorgverleners, lid van de (BPGZ) Al dan niet met andere zorgverleners zoals therapeuten en huisartsen, o.a. in Leefstijlzorgteams.
Zie bijlage: samenvatting Beleidsnota BPGZ

Beroepsorganisatie Positieve Gezondheid Zorgverlener – BPGZ biedt een unieke vorm van zorgverlening aan, waarbij de patiënt / cliënt zelf de regie houdt, de preventie wordt bevorderd door te behandelen op basis van Positie Gezondheid en Leefstijl en met meetbare resultaten door client reviews. Daarnaast werkt men al dan niet in teamverband, zogeheten leefstijlzorgteams waardoor ontschotting plaats vindt. Zorgkosten zullen significant dalen omdat de oorsprong van de klachten wordt behandeld waardoor cliënten minder lang ronddolen in het zorgdomein.

Kansen voor iedereen
Kans voor VWS: PGZ sluit aan bij het hoofdlijnenakkoord (2017 – 2018 a t/m f) door potentieel 22.500 zorgprofessionals extra in te zetten in een doelmatige, zinvolle en kwalitatief goede zorg.
Kans voor Zorgverzekeraars: één aanspreekpunt voor het hele integrale veld waarbij positieve gezondheid en leefstijl centraal staan met als bonus de therapievorm waarmee men de oorsprong van de klacht kan behandelen. Tevens kunnen de zorgkosten verlaagd of beheersbaar blijven.
Kans voor huisartsen: werkdrukverlaging door korte communicatielijnen tussen alle zorgverleners, bijvoorbeeld bij SOLK cliënten.

Kans voor cliënten: Echte aandacht en tijd voor hun problemen op basis van positieve gezondheid en leefstijl waarbij de oorsprong van de klacht wordt behandeld en preventie het nieuwe ‘normaal’ is.

Vraag5

Welke beleidsopties ontbreken er nog?
Het belang van Integrale zorg; Zie ook vraag 4.; Een functiebouwhuis waarbij de coördinatie therapeut-artsen een plaats krijg maakt dat er potentieel 22.500 nieuwe zorgverleners klaar staan om hun plaats in te nemen in het zorgveld; de (PGZ). Door dit nader uit te werken in een organigram wordt het zorgaanbod verduidelijkt waardoor verschillende zorgpartijen elkaar makkelijker kunnen vinden in taken, verantwoordelijkheden en meer heldere informatie verstrekt kan worden voor de client. ‘waar kan ik met mijn hulpvraag het beste terecht’. (Wie doet wat en wat kost het) Het. De Beroepsorganisatie wil graag meedenken met het beleid zoals gesteld is in deze discussienota. Ze zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Bijlage